Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Innhold

I emnet arbeides det med å forstå ledelse som pedagogisk arbeid. Ledelse berører temaer som kommunikasjon, organisasjonskultur, motivasjon, endring og strategisk arbeid. I emnet betraktes ledelse som arbeid med å skape en retning i en organisasjon, der lederen er en pedagog som skaper mening gjennom å motivere sine medarbeidere. Ved hjelp av pedagogiske og didaktiske tilnærminger belyses sentrale begreper fra ledelsesteorien, som transformasjonsledelse, verdibasert ledelse og institusjonelt lederskap. Emnet setter fokus på lederen som frontfigur internt og eksternt, både i offentlig og i privat sektor. Rektorrollen, styrerrollen i barnehage, styring av offentlige institusjoner, samt strategisk ledelse i privat virksomhet vil bli tematisert i emnet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten
- kunne anvende og forholde seg kritisk til ulike teoretiske tilnærminger til ledelse og organisasjoner
- kunne benytte pedagogiske tilnærminger til ledelse i privat og offentlig sektor, herunder skole og barnehage
- ha inngående kunnskap om ulike former for kommunikasjon internt og eksternt i en virksomhet
- kunne analysere og videreutvikle pedagogikken som ledelsesdisiplin, med særlig vekt på mening, motivasjon og endring
- kunne håndtere sentrale lederoppgaver på individ- og organisasjonsnivå
- kunne reflektere over makt, etikk og verdier knyttet til lederrollen

Vilkår for å gå opp til eksamen

Tre muntlige framlegg må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Det er obligatorisk oppmøte på alle 3 framlegg.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og seminarer
Forventet arbeidsomfang er ca. 400 timer.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED522 – Ledelse av pedagogisk virksomhet 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:43:19