PED428 Den forskende, nyskapende og etisk bevisste lærer (trinn 5-10)
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Åse Haraldstad
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- 1 semester
Undervisningsspråk
Norsk.Forkunnskapskrav
Bestått PEL 1(PED157)og PEL 2(PED160).
Innhold
I løpet av dette emnet skal studentene utvikle et analytisk og kritisk perspektiv på skolen og egen praksis i lys av pedagogiske, etiske og vitenskapsteoretiske grunnlagsproblem. Studenten skal utvikle brei innsikt i opplæringen på trinn 5-10, basert på ny, relevant forskning på feltet. Emnet sikter på å bygge egen læreridentitet i et profesjonelt fellesskap.
Faget i praksis
Det er 25 dager praksis i 8. semester hvorav 5 dager går med til skoleovertakelse. Praksisperioden med skoleovertakelse skal bidra til utviklingen av studentenes læreridentitet. Studentene skal ha ansvar for å lede og vurdere undervisning, relasjons- og utviklingsarbeid. Planlegging, gjennomføring og evaluering av perioden skal skje i nært samarbeid med de involverte praksisskolene. Praksisoppdraget utformes i samarbeid mellom faglærere ved universitetet, eksterne praksislærere og sentrale aktører ved den enkelte praksisskole
Læringsutbytte
KUNNSKAPER
Studenten
-
har inngående kunnskap om fellesskapets betydning for elevenes læringsprosesser
-
har inngående læreplanforståelse og kan drøfte utfordringer i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter
FERDIGHETER
Studenten
-
kan planlegge og delta i forskningsbaserte utviklings- og endringsprosesser i skolen og kritisk vurdere disse i etterkant
-
kan legge til rette for samhandling i klasser og grupper på trinn 5-10 og i ettertid kritisk analysere aktiviteten
-
kan anvende forskningsbasert kunnskap til å forebygge mobbing og analysere og iverksette tiltak som skal motvirke mobbing
-
kan kritisk analysere og anvende skolens verdigrunnlag
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
-
kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
-
kan anvende forskningsbasert kunnskap om metakognisjon og selvregulering til å styrke elevenes læringsprosess
-
kan lede læringsprosesser i et teknologirikt læringsmiljø
Vilkår for å gå opp til eksamen
Grunnskolelærerstudenter må ha 70% tilstedeværelse i emnet (inkludert fellessamlinger), bestått arbeidskravene som er presentert i semesterplanen samt bestått praksis for å få gå opp til eksamen. I praksisperioden er det 100% tilstedeværelse
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og seminar. Individuelt arbeid og praktisk utprøving. 70% obligatorisk fremmøte i emnet. Sentralt i emnet er arbeidet med å videreutvikle studentenes digitale kompetanse.
Forventet arbeidsomfang for emnet er ca. 400 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillisvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei.
Eksamen
3 dagers skriftlig hjemmeeksamen. Gradert karakter.