Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Innhold

Emnet tar utgangspunkt i samspill og atferdsvansker i barnehage, skole og i samfunnet forøvrig. Emnet omfatter spesialpedagogisk og praksisnært arbeid som forebygging, kartlegging og tidlig intervensjon. Relevante etiske problemstillinger i spesialpedagogisk arbeid og tverrfaglig samarbeid med barn og unge med atferdsvansker blir drøftet. Emnet legger vekt på læringsmiljøets betydning for forebygging av atferd- og samspillsvansker, og fokuserer på hvordan man som spesialpedagog kan tilrettelegge for mestring og positiv utvikling.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha kunnskap om ulike teorier knyttet til relasjoner, samspill og tilknytning

  • kunne reflektere over hvordan egne verdier og samspillkompetanse påvirker samspillet med andre

  • kunne identifisere etiske utfordringer man som spesialpedagog står overfor i møte med barn, unge og voksne med sosiale og emosjonelle vansker og i møte med deres familie og nettverk for øvrig

  • ha kjennskap til observasjonsmetoder og pedagogisk analyse for å identifisere bekymringsfulle forhold knyttet til samspill og atferdsvansker

  • ha kunnskap om hvordan en kan legge til rette for gode samarbeidsprosesser i et utviklingsfremmende læringsmiljø med hovedvekt på pedagogisk ledelse og teamarbeid

  • ha kjennskap til ulike intervensjoner rettet mot forebygging og oppfølging av atferdsvansker

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent to arbeidskrav i gruppe, dvs. èn gruppepresentasjon og godkjent obligatorisk deltagelse i veiledningsseminar.

Godkjent obligatorisk deltakelse på utvalgte forelesninger og seminarer, jf. semesterplanen.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning.
Obligatorisk deltakelse på utvalgte forelesninger og seminarer, jf. semesterplanen.

Forventet arbeidsomfang tilsvarer 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Individuell semesteroppgave. Nærmere informasjon om omfang publiseres i Canvas.
Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED235 – Samspill og atferdsvansker 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:38:29