PED332 Eleven, læreren og skolen
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlige:
-
- Monika Øgård
- Hans Otto Ringereide
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Norsk.Forkunnskapskrav
Se egne opptakskrav.
Innhold
Emnet setter søkelyset på lærerens arbeid i møte med eleven, elevgruppen og skolen.
Hovedfokus er planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av læringsarbeid i tråd med skolens læreplaner. Yrkespedagogikk og yrkesdidaktikk skal sammen bidra til forståelse for lærerens handlinger for å lede, motivere, variere, aktivisere og gi læringen retning for alle elever på 8.-13.trinn i grunnopplæringen. Dette er også hovedområdet for samarbeid med praksisopplæringen.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten
-
har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
-
har bred kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen, og kan vurdere behov for HMS- tiltak
-
har bred kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
FERDIGHETER
Studenten:
-
kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper
-
kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingenes behov
-
kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy
-
kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
-
behersker relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
-
kan legge til rette for entreprenørskap, nytenking og innovasjon
GENERELL KOMPETANSE
Studenten:
-
har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff på norsk både skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer
-
Kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
-
Kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø.
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Bestått praksis
-
Godkjent oppmøte
-
Godkjente arbeidskrav: Studenten skal individuelt levere to mindre arbeider som forberedelse og etterarbeid til praksis.
-
Ett gruppeprosjekt med framlegg leveres og godkjennes.
-
Bestått individuell skriftlig utviklingsoppgave med utgangspunkt i praksis.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, seminar, arbeid i team, individuelt arbeid, bruk av IKT og praktisk utprøving.
All undervisning er obligatorisk.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 800 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
48 timers hjemmeeksamen. Studentene skal levere et individuelt skriftlig tverrfaglig utviklingsprosjekt.
Utviklingsprosjektet skal kombinere pedagogikk, yrkesdidaktikk og praksis.
Gradert karakter.