PED328 Skolen, lærebedriften og samfunnet
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlige:
-
- Frank Egeland
- Frank Egeland
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Norsk.Forkunnskapskrav
PED327.
Innhold
Emnet skal gi studentene grunnlag for å undervise i grunnskolens ungdomstrinn (8-13), yrkesfag i videregående opplæring og å undervise/utføre veiledningsoppgaver i tilknytting til opplæring i bedrift. Emnet fokuserer på undervisning og læring av yrkesspesifikke arbeidsoppgaver og funksjoner, og skal bidra til å utvikle studentens kompetanse når det gjelder planlegging, tilrettelegging, gjennomføring, vurdering, dokumentasjon og kritisk analyse av undervisning i eget yrkesfag/utdanningsprogram. Læring omfatter både kognitive faktorer og affektive faktorer, som motivasjon, holdninger, identitet og følelser.
Yrkesfaglæreren må forholde seg til to praksisfelt - læreryrket og sitt eget yrkesfelt. Sentralt i studiet står lærings- og utviklingsarbeid. Profesjonskunnskap, innsikt i det yrkesdidaktiske og yrkespedagogiske feltet og forskning gir kompetanse til å forbedre egen praksis og skolens virksomhet, og drive systematisk forsknings- og utviklingsarbeid i skole og bedrift.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten:
- kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv
- har kunnskap om skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- eller yrkesopplæring (8 -13 trinn)
- kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området, og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet
- kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring (8-13.trinn)
FERDIGHETER
Studenten:
- kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid
- kan legge til rette for lokalt arbeids- samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
- kan bygge gode relasjoner til og samarbeide med foresatte og andre aktuelle samarbeidspartnere
GENERELL KOMPETANSE
Studenten:
- kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklingskompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Bestått praksis
-
Godkjente arbeidskrav: Studenten skal individuelt levere en sammensatt tekst som forberedelse til praksisperioden, samt en refleksjonsoppgave etter endt praksis.
I tillegg skal en skisse til et tverrfaglig utviklingsprosjekt (pedagogikk, yrkesdidaktikk og praksis) leveres og godkjennes.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, seminar, arbeid i team, individuelt arbeid, bruk av IKT og praktisk utprøving.
All undervisning er obligatorisk.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 800 arbeidstimer.
Eksamen
To ukers hjemmeeksamen. Studentene skal levere et individuelt skriftlig tverrfaglig utviklingsprosjekt.
Utviklingsprosjektet skal kombinere pedagogikk, yrkesdidaktikk og praksis. Oppgaven skal ha et omfang på 3000 ord +/- 10%. Gradert karakter.