Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag

Undervisningsspråk

Norsk.

Forkunnskapskrav

Se egne opptakskrav.

Innhold

Emnet setter søkelyset på lærerens arbeid i møte med eleven, elevgruppen og skolen.
Hovedfokus er planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av læringsarbeid i tråd med skolens læreplaner. Yrkespedagogikk og yrkesdidaktikk skal sammen bidra til forståelse for lærerens handlinger for å lede, motivere, variere, aktivisere og gi læringen retning for alle elever på 8.-13.trinn i grunnopplæringen. Dette er også hovedområdet for samarbeid med praksisopplæringen.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen

  • har bred kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen, og kan vurdere behov for HMS- tiltak

  • har bred kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster

FERDIGHETER

Studenten:

  • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper

  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingenes behov

  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy

  • kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring

  • behersker relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning

  • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenking og innovasjon

  • kan bruke forskjellige læringsstrategier. For eksempel organisasjonsstrategier, elaboreringsstrategier, kontrollstrategier (metakognisjon som prosess), for å takle egen læring. Samtidig kan studenten som fremtidig lærer legge til rette for at elever/lærlinger får arbeide med egne læringsstrategier

GENERELL KOMPETANSE

Studenten:

  • har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff på norsk både skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer

  • Kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet

  • Kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø.

Vilkår for å gå opp til eksamen

1. Et skriftlig arbeide tilknyttet undervisningsplanlegging, som forberedelse til første praksisperiode

2. Et skriftlig arbeide tilknyttet praksisgjennomføring.

3. Studenten skal individuelt lage et undervisningsopplegg som skal kunne brukes i «yrkesfagene» i ungdomsskolen.

b) Studentgruppen på den enkelte ungdomsskole skal kartlegge ulike forhold rundt «Yrkesfagene» i ungdomsskolen.

4. Studenten skal utarbeide en sammensatt tekst (multimodal) som forberedelse til muntlig eksamen. Valgfritt tema.


 

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminar, arbeid i team, individuelt arbeid, bruk av IKT og praktisk utprøving.
All undervisning er obligatorisk.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 800 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen basert på pensum og skriftlige arbeidskrav.
Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:38:27