Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Studenten skal ha bestått alle eksamener knyttet til kunnskapsområdet BULL samt det kunnskapsområdet bacheloroppgaven skal ta utgangspunkt i.

Anbefalte forkunnskaper

Kunnskapsområdene: Barns utvikling, lek og læring; Samfunn, religion og etikk; Språk, tekst og matematikk; Kunst, kultur og kreativitet; Natur, helse og rørsle.

Innhold

Bacheloroppgaven er et kunnskapsbasert arbeid individuelt eller i liten gruppe. Det kan velges ulike tilnærminger: Oppgaven kan være et empirisk arbeid, et utviklingsarbeid, et formidlingsarbeid eller et rent litteraturstudium. Oppgaven skal ta utgangspunkt i en profesjonsrelevant problemstilling knyttet til et av kunnskapsområdene som inngår i barnehagelærerutdanningen.  

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i sentrale vitenskapsteoretiske perspektiv i utdanningsforskning

  • har kunnskap om forskningsmetoder med relevans for studier av virksomhet i og omkring barnehagen

  • har særskilt kunnskap om det emnet knyttet til profesjonsutøvelsen som den enkelte har fordypet seg i gjennom bacheloroppgaven

  • har kunnskap om ulike formidlingsteknikker i forbindelse med presentasjon av faglige-pedagogiske tema knyttet til bacheloroppgaven

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende vitenskapsteoretiske og metodisk kunnskap i utformingen av egen bacheloroppgave

  • kan kritisk analysere relevant forskning om barn, barnehagens praksis og barnehagelæreres profesjonsutøvelse.

  • har tilegnet seg ferdigheter i akademisk skriving og kritisk kildebruk

  • kan anvende pedagogisk- og annen relevant teori i møte med ulike praktiske, faglige og yrkesetiske problemstillinger

  • kan formidle oppgavens praktiske og teoretiske innhold på en forståelig måte i en form som er egnet for målgruppen og det kunnskapsområdet oppgaven tar utgangspunkt i

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vise et faglig engasjement i viktige spørsmål om barn og barnehage, og på et forskningsmessig grunnlag kunne analysere og formidle et sammensatt fagstoff på en overbevisende måte

  • kan selvstendig forholde seg til forskningsetiske problemstillinger

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studenten må ha godkjent

- deltagelse i obligatorisk undervisning

- deltagelse i gruppeseminar

- problemstillingen

- presentasjon av oppgaven

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger omkring vitenskapsteori, metodologi, kildebruk og akademisk skriving.
Obligatoriske gruppeseminar med drøftinger omkring problemstilling og metode.
Individuell veiledning. Det gis tre individuelle veiledningsøkter.
Obligatorisk presentasjon/formidling av oppgaven i en form som er tilpasset det kunnskapsområde oppgaven tar utgangspunkt i og den tilnærmingen studenten har valgt.

 

Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Oppgavens skriftlige omfang vil kunne variere i forhold til valg av tilnærming. Et utviklings- eller formidlingsarbeid vil kreve en akademisk tekst på 15 ¿ 20 siden. Et tradisjonelt empirisk eller teoretisk arbeid vil kreve et omfang på 25 ¿ 30 sider. Oppgaven leveres digitalt. Det gis gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED326 – Bacheloroppgave 15
PED326K – Bacheloroppgave 15
PED326D – Bacheloroppgave 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:43:09