Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Forkunnskapskrav

Fullført og bestått minimum 60 studiepoeng fra de to første studieårene av barnehagelærerutdanningen. BUL100 Barns utvikling, lek og læring (20 studiepoeng) skal inngå i disse.

Fullført og bestått NHB100 Natur, helse og bevegelse (20 studiepoeng)

Anbefalte forkunnskaper

SRE 100 Samfunn, religion, livssyn og etikk

STM 100 Språk, tekst og matematikk

KKK 100 Kunst, kultur og kreativitet

NHB 100 Natur, helse og bevegelse

Innhold

Følgende tema inngår i emnet:

  • Praksisfortelling som redskap og læringsstrategi

  • Spedbarnsforskning og barnet som subjekt

  • De yngste barnas kultur og etikk

  • Barnehagens rom og hverdagsaktiviteter

  • Læring og medvirkning i småbarnspedagogikken

  • Ulike kvalitetsdefinisjoner for arbeidet med de yngste

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om nasjonal og internasjonal forskning med relevans for det småbarnspedagogiske feltet

  • har kunnskap om intersubjektiv teori og spedbarnsforskning

  • har bred kunnskap om de yngste barnas kultur og den tidlige barndom

  • har kunnskap om barnehagen som kontekst for småbarns hverdagsliv

  • har kunnskap om de yngste barnas rett til medvirkning og læring

  • har kunnskap om prosjektarbeid i barnehagen med de yngste barna


FERDIGHETER

Studenten

  • kan kritisk reflektere over relevante teorier og praksis, og over etiske dilemmaer og didaktiske utfordringer i arbeidet med de yngste barna.

  • kan reflektere over faglige utfordringer knyttet til dokumentasjon av småbarns hverdagsliv

  • kan konstruere og analysere praksisfortellinger som redskap for kunnskapsetablering i småbarnspedagogikken

  • kan iverksette og gjennomføre et prosjektarbeid med de yngste barna i barnehagen

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan drøfte og anvende didaktisk tenkning relatert til barnehagens innhold og læringsmiljø

  • viser etisk og faglig innsikt basert på demokrati, likestilling og likeverd i arbeid med de yngste barna i barnehagen

  • kan artikulere og formidle sin kompetanse om pedagogisk arbeid med de yngste barna

  • kan reflektere og analysere sammenhengen mellom teori og praksis i småbarnspedagogikken

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent gjennomført veiledning på obligatoriske mappeinnleveringer.

  • Godkjent fremmøte til obligatorisk undervisning i tråd med semesterplanen.

  • Bestått obligatorisk praksis. (Gjelder ikke for eksterne studenter.)

  • Bestått arbeidskrav i etterkant av praksis

Nærmere beskrivelse gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Dialogbasert undervisning, forelesninger, gruppearbeid og veiledning. Veiledende tilbakemelding fra faglærere på obligatoriske mappeinnleveringer er en vesentlig del av studieformen.

Praksis har et omfang på 10 dager. Praksis er organisert i tilknytning til innholdet i emnet og innebærer

gjennomføring av et prosjekt. Nærmere beskrivelse av innhold og progresjon i praksis finnes i semesterplaner og på www.uia.no/praksisblu

 

Forventet arbeidsomfang er ca. 800 timer

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform jf. Kvalitetssystemet. kapittel 4.1. Evalueringen gjennomføres som en sluttevaluering.

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Fullført og bestått minimum 60 studiepoeng fra de to første studieårene av barnehagelærerutdanningen. BUL100 Barns utvikling, lek og læring (20 studiepoeng) skal inngå i disse.

Fullført og bestått NHB100 Natur, helse og bevegelse (20 studiepoeng)

Eksamen

To individuelle mappeinnleveringer. Det gis en samlet karakter hvor hver mappeinnlevering teller 50%. Gradert karakter.

Ved en eventuell utsatt eksamen vil eksamensform være en 6-timers skriftlig eksamen.

Se Canvas for nærmere informasjon om eksamen.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:43:08