Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Bestått PED141-2 og PED142-2

Innhold

Emnet dreier seg om pedagogikk i et flerkulturelt og kritisk perspektiv og dette perspektivets implikasjoner for didaktikk og opplæring. Evnen til kritisk refleksjon over egen rolle som krysskulturell lærer er sentral, og studenten skal danne seg et grunnlag for å planlegge og gjennomføre undervisning i et flerkulturelt klasserom. Emnet skal videre sette studenten i stand til å gi god faglig og tilrettelagt opplæring i språk og lesing og skriving. Studenten skal også tilegne seg kunnskap om vurdering av ulike tekster. Studenten skal få forankret et didaktisk grunnlag for å støtte elever med norsk som andrespråk i deres språkutvikling på norsk og i deres morsmål. Emnet legger vekt på et sammenliknende perspektiv slik at studentene kan bruke egne kunnskaper og erfaringer som et grunnlag for opplæringen. Emnet skal også gi studenten kunnskap om forskningsarbeid. Det legges vekt på utvikling av studentenes profesjonsfaglige, digitale ferdigheter.

Emnet vil inkludere ulike tilnærminger og muligheter for studenter til å reflektere over individuelle livserfaringer knyttet til faglitteratur og praksis. Tilnærmingen i emnet vil vektlegge dialog og personlig engasjement rundt tema som blir tatt opp.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

- kultur og kulturforståelse i en flerspråklig skole

- kritisk tenkning som en integrert del av undervisningen i et flerkulturelt klasserom

- andrespråkslæring og andrespråksutvikling

- hvordan språklig mangfold kan fremme utvikling hos alle elever

- ord og ordforråd og tilegnelse av ordforråd

- kartlegging av språkferdigheter

- lese- og skrivevansker

- læreplaner

- forskningsmetoder knyttet til skole og utdanning

- vitenskapelig tenkemåte, metode og presentasjon

 

 

 

Ferdigheter
Studenten kan

- reflektere over hva det innebærer å være en flerkulturell skole i et flerkulturelt samfunn

- formidle hva pedagogikk og didaktikk fra ulike kritiske perspektiver kan tilføre skolen og klasserommet

- reflektere over og diskutere rundt rollen som flerkulturell lærer i et lærerkollegium

- kritisk forvalte ny kunnskap i egen praksis

- reflektere over ulike teorier og perspektiver på innlæring og utvikling av et andrespråk

- reflektere over kartlegging av flerspråklige elever

- vurdere om det kan være mistanke om lese- og skrivevansker

- planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning med fokus på og særskilt kompetanse innen flerkulturell opplæring

Generell kompetanse
Studenten

- har en nyansert, reflektert og kritisk tilnærming til skolen som institusjon og sin egen rolle i skolen som flerkulturell lærer

- har kunnskap om innlæring og utvikling av et andrespråk

- kan anvende ulike didaktiske grep i språkopplæring og lese- og skriveopplæringen på norsk (og på morsmålet)

Vilkår for å gå opp til eksamen

For å kunne gå opp til eksamen, må studentene ha gjennomført et skriftlig arbeidskrav, innlevering av refleksjonsnotat og fått godkjent praksisrapport.

Oppmøte på 3 av 4 obligatoriske samlinger.

Studentene skal ha gjennomført og bestått 20 dagers veiledet og vurdert praksis.

Ytterligere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er i stor grad samlingsbasert. Det er fire samlinger i høstsemesteret.
Mellom samlingene på UiA arbeider studentene individuelt og i grupper med lærestoffet. Sentrale undervisnings- og læringsformer er forelesninger, seminarer, muntlige presentasjoner, selvstudium, gruppediskusjoner og dokumentasjon av gjennomførte praksisaktiviteter. Studentene tar i bruk digitale verktøy i undervisning og praksisoppfølging.

Praksis (20 dager) inngår i emnet.

Det forventes et arbeidsomfang på 400 timer knyttet til emnet, inkludert undervisning, arbeidskrav og selvstudier.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen: Teller 100%

Gradert karakter (Vurderingsuttrykk: A-F)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:38:24