Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Innhold

I et samfunn der endringer skjer i et stadig økende tempo, kreves det ledelse som kan bidra til at erfaringer deles og at læring foregår kontinuerlig. I emnet legges det derfor vekt på at menneskene er organisasjonens viktigste ressurs, og at ledelse blant annet handler om å utvikle denne ressursen gjennom tilrettelegging av kunnskapsutvikling.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • vurdere og anvende sentrale ledelsesteorier

  • vurdere og anvende sentrale teorier knyttet til lærende organisasjoner

  • beskrive sentrale strategier for endring og omstilling i organisasjoner

  • beskrive og diskutere hvordan det kan legges til rette for erfaringsdeling, utvikling og læring i en virksomhet

  • reflektere over forvaltningen av medarbeidere som ressurs

  • bruke kunnskaper og redskaper som kan hjelpe dem til å håndtere konflikter i organisasjoner

  • diskutere organisasjonskulturens betydning som kan være til hjelp for kartlegging og videre utvikling av en organisasjons kultur

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjente arbeidskrav og deltakelse på en obligatorisk samling. For nærmere spesifisering, se semesterplanen som presenteres ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

I emnet vektlegges kombinasjoner av forelesninger, case, gruppearbeid og plenumsoppsummeringer. Det vil bli lagt vekt på å bruke studentenes egne erfaringer, og kontakt med organisasjoner, for å kunne knytte teorien til praksis.
For nærmere spesifisering, se semesterplanen som presenteres ved semesterstart.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Generell studiekompetanse

Eksamen

Semesteroppgave
Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED314 – Pedagogisk ledelse i lærende organisasjoner 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:38:23