Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Anbefalte forkunnskaper

PED128, PED148, PED149 og PED150 eller minimum 30 studiepoeng tilsvarende pedagogiske emner ved opptak til enkeltemne.

Innhold

Undervisningen tar for seg didaktikk, etikk og sentrale begreper hentet fra profesjonskunnskap og profesjonsutvikling. Det vil bli lagt vekt på hva profesjonalitet er generelt og hva pedagogisk profesjonalitet kan være. Pedagogisk profesjonalitet vil bli belyst ut fra et didaktisk perspektiv.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • forstå og bruke begrepene profesjon, profesjonalitet, profesjonskunnskap og profesjonsetikk og diskutere sammenhengene mellom dem

  • bruke didaktisk tenkning for å forstå hvordan pedagoger kan reflektere over sammenhengen mellom profesjonsteori og praksis

  • reflektere over og vurdere spørsmål knyttet til fenomener som f.eks. ansvar, respekt, åpenhet og tillit i forbindelse med egen og andres yrkesutøvelse

  • reflektere over og redegjøre for egne personlige forutsetninger og betydningen disse har i pedagogiske sammenhenger i forbindelse med yrkesutøvelse

  • reflektere kritisk over profesjoner og profesjonalisering i ulike sammenhenger

Vilkår for å gå opp til eksamen

Én bestått gruppeoppgave. For nærmere spesifisering, se semesterplanen som presenteres ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminaraktivitet og gruppearbeid.

Emnet har et forventet arbeidomfang på ca. 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig kapasitet.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen.
Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED229 – Pedagogisk profesjonalitet 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:38:22