Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Forkunnskapskrav

PED128, PED148, PED149 og PED150 eller 60 studiepoeng tilsvarende pedagogiske emner.

Innhold

I dette emnet gis det kunnskap om sentrale forskningsmetoder. Det gis en innføring i trinnene i en forskningsprosess. Studentene skal få erfaring med bruk av kvalitative og kvantitative forskningsmetoder gjennom gruppeoppgaver. Det gis en innføring i søk etter relevant litteratur i form av trykte og elektroniske tekster. Emnet forbereder og kvalifiserer studentene til å skrive bacheloroppgave og andre akademiske oppgaver.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • beskrive ulike forskningssyn og vitenskapssyn

  • gjengi og anvende kunnskap om sentrale kvalitative og kvantitative forskningsmetoder

  • planlegge ulike trinn i en forskningsprosess 

  • reflektere over etiske aspekter i forskningsprosessen 

  • gjengi, analysere og tolke empiriske data 

  • beskrive og vurdere hvordan forskningsrapporter utformes og presenteres

  • anvende forskningsmetodisk kunnskap til å forberede arbeid med bacheloroppgave og andre akademiske oppgaver

Vilkår for å gå opp til eksamen

Obligatorisk deltagelse i gruppearbeidet og innlevering av 3 gruppeoppgaver som omhandler ulike forskningsmetoder.
Fremmøte på presentasjonsdagen er obligatorisk for alle studenter og gruppeoppgavene må være godkjent for å gå opp til eksamen.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid og seminaraktivitet. I tillegg til obligatorisk pensum er det forventet at studentene bruker selvvalgt litteratur i arbeidet med forelesninger og eksamen.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Individuell 6 timers skriftlig eksamen.
Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED228 – Forskningsmetoder 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:38:22