Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Innhold

Emnet gir en innføring i feltet spesialpedagogikk i et helhetsperspektiv. Sentralt i emnet er spenningen mellom spesialpedagogikk som profesjon og disiplin og feltets forhold til allmenpedagogikk. Studentene skal primært forholde seg til spesialpedagogiske arenaer utenfor skolen. Her er arbeid med spesialpedagogikk som en integrert del av profesjonell virksomhet og som selvstendig fag og forskningsfelt fremhevet. Grunnleggende spesialpedagogiske dilemmaer blir drøftet, ikke minst forholdet mellom å gi et formålstjenlig tilbud og risikoen for stigmatisering. I forbindelse med disse dilemmaene blir ulike strømninger i feltet diskutert, for eksempel overrepresentasjon av etniske minoriteter, gutter og spesifikke risikogrupper blant individer som får spesialpedagogisk støtte. I tillegg vil det gis en innføring i de meste utbredte funksjonsnedsettelser gjennom hele livsløpet og det juridiske og administrative grunnlag for spesialpedagogiske tiltak.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne beskrive spesialpedagogikkens historie og tradisjoner som profesjon og disiplin

  • ha kunnskap om grunnleggende teori og begrep i faget spesialpedagogikk, slik som normalisering, inkludering, tilpasset opplæring, funksjonshemning vs. funksjonsnedsettelse og sosiale/relasjonelle vs. medisinske/kategoriske perspektiver

  • ha kjennskap til følgende vanskeområder: utviklingshemning, autisme, sosiale og emosjonelle vansker, hørsels- og synsvansker, språkvansker og spesifikke lærevansker

  • ha kjennskap til de ulike praksisfeltene der spesialpedagogisk arbeid foregår og til aktuelle styringsdokumenter

  • kunne redegjøre for spesialpedagogikkens rolle i et inkluderende læringsmiljø og etiske dilemmaer knyttet til dette

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent kortsvarsprøve.
Godkjent obligatorisk deltagelse på utvalgte forelesninger og seminarer, jf. semesterplanen.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning.
Obligatorisk deltagelse på utvalgte forelesninger og seminarer, jf. semesterplanen.
Forventet arbeidsomfang tilsvarer 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Individuell semesteroppgave. Nærmere informasjon om omfang publiseres i Canvas.

Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED135 – Spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:38:18