PED150 Kunnskap og kompetanse i en globalisert verden
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlige:
-
- Mari Danielsen
- Lene Birgit Vaala
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Norsk.Anbefalte forkunnskaper
PED128 og PED148
Innhold
Emnet gir innsikt i hvordan danning, utdanning og kompetanse er relevant for å forstå sentrale pedagogiske spørsmål i dagens medieteknologiske og globaliserte verden. De ulike begrepenes historikk og relasjoner løftes frem som kilde til forståelse av hvordan begrepene brukes i dag. Ulike mediers betydning og utfordringer i forhold til identitets- og kompetanseutvikling vil belyses, samt hvordan danningsprosessen kan påvirkes av dette. Det gis en innføring i kulturelt mangfold relatert til danning, utdanning og kompetanse.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten kunne:
-
gjøre rede for og sammenlikne ulike teoretiske perspektiver på danning, utdanning og kompetanse
-
gjøre rede for mediepedagogiske perspektiver på identitetsskaping, danning og utdanning
-
gjøre rede for hvordan danning og utdanning kan relateres til globalisering, kulturelt mangfold og medieteknologi
-
gjøre rede for ulike forståelser til kompetansebegrepet og hvordan det brukes i dag
-
gjøre rede for aktuelle utfordringer for den pedagogiske virksomhet i lys av medieteknologi, globalisering og det kulturelle mangfoldet
-
reflektere over ulike mediers betydning for barn og unges dannelsesprosess, identitetsskaping og
kompetanseutvikling
Vilkår for å gå opp til eksamen
For å kunne gå opp til eksamen må studentene ha bestått de obligatoriske arbeidskravene.For nærmere spesifisering, se semesterplanen som presenteres ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil foregå som en kombinasjon av forelesninger, arbeid i seminartimer, studentaktive grupper og individuelt arbeid. Studentene skal i løpet av semesteret gjennomføre et større gruppeprosjekt med utgangspunkt i problembasert metode (PBL), og som presenteres ved hjelp av digitale medier mot slutten av semesteret. Det settes opp 3 obligatoriske arbeidskrav relatert til fremmøte og presentasjon av prosjektet (for nærmere spesifisering, se semesterplanen som presenteres ved semesterstart).
Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.
Eksamen
2-dagers hjemmeeksamen.
Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
PED150 – Danning og kompetanse i en globalisert verden | 15 |