Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Emnets hovedtema er læring og læringsprosesser i en flerkulturell og flerspråklig kontekst. Emnet skal sette studenten i stand til å tilpasse undervisning i et klasserom der det er et mangfold av elever. Forholdet mellom språk, identitet og kultur står sentralt, og da særlig med vekt på minoritetselevers utvikling av selvtillit og identitet knyttet til språk og kultur. Emnet skal gi studenten innsikt i skolens betydning i å skape motivasjon til å lære, særlig for elever i utfordringer. Kunnskap om skolens samarbeidspartnere og hensikten med å kunne samhandle med andre sentrale aktører, blir vesentlig. I en skole med minoritetselever blir det viktig å kunne forholde seg til de ulike læreplanene og kartleggingsverktøyene som er utarbeidet for denne gruppen elever. Det legges vekt på utvikling av studentenes profesjonsfaglige digitale ferdigheter.

Emnet vil inkludere ulike tilnærminger og muligheter for studenter til å reflektere over individuelle livserfaringer knyttet til faglitteratur og praksis. Tilnærmingen i emnet vil vektlegge dialog og personlig engasjement i forhold til tema som blir tatt opp. Her inngår kompetanse om tospråklighet og krysskulturell erfaring i forhold til hvordan man kan samhandle i samfunnet på tvers av ulik språk- og kulturbakgrunn.

Læringsutbytte

Kunnskap
Studenten har kunnskap om

- læring og utvikling i en flerspråklig og flerkulturell kontekst


- tilpasset opplæring for flerspråklige elever

- Sosialisering og motivasjon som faktorer for læring og utvikling

- lesing og skriving i alle fag

- analyse og vurdering av elevtekster

- bruk av skjønnlitteratur i flerspråklige klasserom

- kommunikasjon og tillitsskapende relasjoner mellom skole og elever og mellom skole og hjem

- læreplaner for barn/elever med norsk som andrespråk

- skolens sentrale samarbeidspartnere

 

Ferdigheter
Studenten kan
- vurdere sammenhenger mellom identitet, sosialisering og motivasjon, der studentens egne erfaringer og kunnskap danner grunnlag for et komparativt perspektiv

- anvende, planlegge og kommunisere læringsprosesser i ulike kulturelle og

pedagogiske kontekster

- planlegge og gjennomføre tilpasset opplæring

- vise vurderingsevne og lede utviklingsprosesser med utgangspunkt i barne- og

ungdomskultur og digitale media

- vurdere og reflektere over ulike sammenhenger mellom språk, identitet og sosialisering

- støtte flerspråklige elever i lesing og skriving i alle fag

- legge til rette for og anvende skjønnlitteratur i opplæringen

- bruke ulike vurderingsformer

- møte barn, unge og voksne med ulike utfordringer på en hensiktsmessig måte

Generell kompetanse
Studenten

- kan gjennomføre undervisning og legge til rette for god faglig og språklig utvikling hos barn, unge og voksne med flerspråklig og flerkulturell bakgrunn

- kan planlegge og gjennomføre undervisning i lys av ulike læringsteoretiske perspektiver

- kan vurdere hvordan en flerspråklig og flerkulturell bakgrunn kan ha innvirkning på

identitetsutvikling, sosialisering og motivasjon for læring

- kan på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med elevene, deres foresatte og andre samarbeidspartnere om elevenes læring og utvikling

- kan drøfte etiske sider, didaktiske konsekvenser, utfordringer og muligheter i en skole preget av språklig, kulturelt og religiøst mangfold

Vilkår for å gå opp til eksamen

For å kunne gå opp til eksamen, må studentene ha gjennomført tre arbeidskrav og fått godkjent praksisrapport.

Oppmøte på 75 % av obligatoriske samlinger.

Studentene skal ha gjennomført og bestått 20 dagers veiledet og vurdert praksis.

Ytterligere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er i stor grad samlingsbasert. Det er 4 samlinger i høstsemesteret og 4 i vårsemesteret. Mellom samlingene på UiA arbeider studentene individuelt og i grupper med lærestoffet. Sentrale arbeidsformer er forelesninger, seminarer, muntlige presentasjoner, selvstudium, gruppediskusjoner og dokumentasjon av gjennomførte praksisaktiviteter.

Det er knyttet 20 dager veiledet og vurdert praksis til emnet.

Studentene tar i bruk digitale verktøy i undervisning og praksisoppfølging.

Innlevering og godkjenning av tre arbeidskrav. En av innleveringene skal være knyttet til praksis. Det skal også være muntlig framlegg i etterkant av praksis. Praksisrapport.

Emnet har et arbeidsomfang på 800 timer.

Eksamen

En individuell muntlig eksamen. Teller 60%.

En skriftlig 2 dagers individuell hjemmeeksamen. Teller 40%.

Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:38:16