Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Forkunnskapskrav

Opptakskrav tilsvarende til studiet i samordna opptak.

Anbefalte forkunnskaper

Lærerutdanning eller annen høyere utdanning fra hjemlandet, og/eller erfaring fra lærervirksomhet.
Gode norskkunnskaper, muntlig og skriftlig.

Innhold

Emnet skal sette studenten i stand til å gi god faglig og tilrettelagt opplæring i språk og i lesning og skriving. Studenten skal få et didaktisk grunnlag for å undervise i norsk og morsmål, og kunnskap om vurdering av ulike tekster. Emnet legger vekt på et sammenliknende perspektiv slik at studentene kan bruke egne kunnskaper og erfaringer som et grunnlag for opplæringen. Emnet skal også gi studenten kunnskap om forskningsarbeid. Det legges vekt på utvikling av studentenes profesjonsfaglige digitale ferdigheter.

 

 

 

Læringsutbytte

Kunnskap
Studenten har kunnskap om

- teorier om lesing og skriving
- metoder i grunnleggende lese- og skriveopplæring
- lese- og skrivevansker
- teori om språkutvikling
- utvikling av ordforråd
- norsk i et kontrastivt perspektiv
- forskningsmetoder knyttet til skole og utdanning

Ferdigheter
Studenten kan

- legge til rette for lese- og skriveopplæring
- legge til rette for undervisning i litteratur og bruke litteratur som didaktisk tilnærming
- bruke muntlige, skriftlige og sammensatte tekster i opplæringen
- være i stand til å vurdere elevers språkferdigheter i norsk og legge til rette for språkstimulering og språkutviklende opplæring
- analysere og anvende forskning

Generell kompetanse

Studenten

- kan planlegge og gjennomføre fagopplæring for elever med minoritetsspråklig bakgrunn
- har kunnskap om innlæring av norsk som andrespråk, og om sammenhengen mellom språk og læring
- kan anvende ulike didaktiske grep i språkopplæring og lese- og skriveopplæringen på norsk (og på morsmålet)
- har kunnskap om vitenskapelig tenkemåte, metode og presentasjon

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studenter skal ha gjennomført og bestått 20 dagers veiledet og vurdert praksis.
Godkjent tre obligatoriske oppgaver og praksisrapport.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er i stor grad samlingsbasert. Det er tre samlinger i høstsemesteret og fire i vårsemesteret. Mellom samlingene på UiA arbeider studentene individuelt og i grupper med lærestoffet. Sentrale arbeidsformer er forelesninger, seminarer, muntlige presentasjoner, selvstudium, gruppediskusjoner og dokumentasjon av gjennomførte praksisaktiviteter.

Studemntene tar i gruk digitale verktøy i undervisning og prakisoppfølging.

Innlevering og godkjenning av tre arbeidskrav. Ett av arbeidskravene skal være knyttet til praksis. Det er muntlig framlegg i etterkant av praksis. Praksisrapport.

Det forventes et arbeidsomfang på 800 timer knyttet til emnet, inkludert undervisning, arbeidskrav og selvstudier.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Muntlig gruppeeksamen. Teller 50%.
Skriftlig individuell 4 timers eksamen. Teller 50%.
Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:38:16