Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Læring er et av de mest sentrale begrepene i pedagogikk- og spesialpedagogikkstudiene. I dette emnet gis det en grunnleggende innføring i pedagogisk psykologi, med fokus på teorier om læring som er relevant for ulike arenaer for opplæring. Det gis en innføring i behavioristiske, kognitive, sosialkognitive og sosiokulturelle perspektiver på læring. Emnet tar også opp didaktiske modeller og perspektiver på planlegging, organisering og vurdering av opplæringen. Disse ulike perspektivene danner grunnlag for å drøfte tilnærminger til sentrale pedagogiske temaer som motivasjon, læringsstrategier og vurdering.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • gjøre rede for behavioristiske, kognitive, sosialkognitive og sosiokulturelle perspektiver på læring

  • anvende ulike læringsteoretiske perspektiver til å forklare egne og andres læringsprosesser

  • forklare ulike forståelser av motivasjon og hvordan disse anvendes på ulike opplæringsarenaer

  • anvende pedagogiske teorier til å reflektere over egne og andres læringsstrategier

  • anvende didaktiske teorier og modeller til å belyse sentrale rammer for læring og opplæring

  • gjøre rede for viktige hensyn og dilemmaer knyttet til vurdering i ulike opplæringssammenhenger

Vilkår for å gå opp til eksamen

For å kunne gå opp til eksamen må studentene ha bestått de obligatoriske arbeidskravene. For nærmere spesifisering, se semesterplanen som presenteres ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil foregå som en kombinasjon av forelesninger, arbeid i seminartimer, studentaktive grupper og individuelt arbeid. Studentene vil få erfaringer med å presentere fagstoff og skal i løpet av semesteret gjennomføre muntlige og skriftlige obligatoriske arbeidskrav (for nærmere spesifisering, se semesterplanen som presenteres ved semesterstart).

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen over tre dager.
Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED128 – Læring og læringsprosesser 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:42:58