ORG996 Prosessorientert verdiskapning i praksis
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Bo Terje Kalsaas
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Kontinuerlig forbedring og LEAN
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Emnet tilbys som oppdragsstudium for ansatte i Forsvarsmateriell
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.
Innhold
Emnet består av fire moduler:
Kontinuerlig forbedring, tankesett/filosofi
- Utgangspunkt i Modig og Lean Foundation
- Prinsipper, visjon, systemtenkning
- Strategisk forankring av Lean
- Skape en kontekst som fostrer Lean tankegang
- Begreper som grunnmur
- Praktiske verktøy og metoder
- KPI Styring/ måling
Prosessforbedring og Lean
- Kjennetegn med prosessperspektivet. Verdiskaping i prosesser.
- PDCA (Plan Do Check Act)
- Ulike prosesskartleggingsmetoder og underliggende perspektiver
- Øvelse i kartlegging av prosesser rettet mot problemstillinger i egen organisasjon
- Organisering av prosessendringer
- Forankring av endringer lokalt - Læring i organisasjoner - motstand mot endring
Komplekse prosesser og usikkerhet (muligheter og risiko)
- Prosesser med iterasjoner, læring og gjensidige avhengigheter. Hvordan planlegge og styre slike prosesser i et Leanperspektiv?
- Belyse begrepet kompleksitet
- Komplekse prosesser hos FMA. Øving
- Usikkerhetsledelse og verdiskaping
Fra kontinuerlig forbedring til innovasjon
Kvalitetsledelse og Lean
- Innføring i praktisk kvalitetssikring og -kontroll
- Overblikk innen kvalitetsledelse eksempelvis Deming
Innovasjon
- Forskjellene og likhetene mellom innovasjon og kontinuerlig forbedring
- Hvorfor innovasjon er viktig i forsvarssektoren og FMA sin rolle
- Ulike måter å organisere innovasjonsprosesser på
- Hvordan man kan bygge en innovasjonskultur
Læringsutbytte
Studenten skal etter fullført emne:
- ha kunnskap om Lean og prosessorientering som begrep.
- kunne benytte kontinuerlig forbedring som tankesett/filosofi og verktøy.
- kjenne potensialet for verdiskapning i et prosessorientert perspektiv i praktiske arbeidsoppgaver.
- ha forståelse for prosessbegrepet og forstå hvordan det skiller seg ut fra et mer statisk perspektiv.
- ha ferdigheter i å bruke praktiske teknikker for å kartlegge prosesser og identifisere verdiskapingen.
- ha kunnskap om hvor viktig organiseringen av slike endringer er for læring i organisasjonen.
- forstå prosesser kjennetegnet av iterasjoner og gjensidige avhengigheter, og hvordan disse må behandles spesielt i forbedringsarbeid.
- ha grunnleggende forståelse for hvordan jakten på muligheter er knyttet til verdiskaping i et prosessperspektiv.
- kunne benytte metoder og teknikker for å identifisere og tolke variasjon i prosesser
- kunne planlegge og gjennomføre kvalitetsforbedrende tiltak i egen virksomhet.
- forstå hva som er forskjellen på kontinuerlig forbedring og innovasjon.
- kunne delta i diskusjoner om betydningen av innovasjon i egen virksomhet.
- kunne karakterisere og beskrive innovasjonskultur og -prosesser.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent gruppearbeid. Nærmere informasjon gis i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er samlingsbasert og gjennomføres med fire samlinger à to dager med forelesninger og øvelser. Nettstøttet undervisning/digital læringsplattform (Canvas).
Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 200 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas
Eksamen
Gruppeoppgave med gradert karakter. Inntil tre medlemmer i gruppen. Det anbefales en gruppesammensetning med medlemmer fra forskjellige steder i organisasjonen.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
ORG987 – Prosessorientert forbedringsarbeid og styring | 5.5 |
ORG988 – Ledelse av innovasjon- og anskaffelsesprosesser | 3.5 |
TFL941 – Forbedringsprosesser og verdiskaping (Prosessorientert ledelse 2) | 2.5 |