ORG995 Veiledning og Coaching
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Handelshøyskolen ved UiA
- Emneansvarlig:
- Inge Håvard Bergdal
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Innhold
Et sterkere fokus på hvordan veiledere kan medvirke til kunnskapsutvikling og medarbeiderskap i bedrifter er av stor betydning for at virksomheter skal kunne omstille seg og bidra til livslang læring hos medarbeidere. Emnet gir innsikt og praktisk erfaring i hvordan veiledning og coaching kan bidra til kunnskapsutvikling i organisasjoner. Deltakerne får innsikt i hvordan utviklende samtaler kan gjennomføres og hvordan dette kan anvendes innenfor virksomhetens rammer og kultur. Betydningen av egen rolle og etiske refleksjoner vil bli vektlagt.
Sentrale tema i emnet er
- innføring i veiledning og coaching med særlig blikk på anvendelse i organisasjoner
- relasjonsferdigheter og relasjonskvalitet og hva som fremmer dette
- innsikt i hvordan coaching kan anvendes som et veiledningsverktøy
- forståelse av hvordan veiledning og coaching kan bidra til å utvikle en reflekterende praksis
- forståelse av hvilke etiske utfordringer coaching og veiledning skaper i veilederrollen
- Innsikt i hvordan veiledning og coaching kan bidra til medarbeiderskap.
Forventet arbeidsomfang er ca 200 timer.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten:
- kunne anvende coaching som en medarbeiderutviklende metode
- forstå de etiske og maktrelaterte aspekter i utøvelse av veiledning og coaching
- ha kjennskap til betydningen av relasjonsskapende aspekter og hvordan disse innvirker på effekten av coaching
- kunne gjennomføre problembasert, verdibasert og løsningsfokusert coaching
- forstå hvordan veiledning og coaching kan benyttes som lederverktøy
- ha innsikt i hvordan ulike type lytte- og spørreferdigheter virker inn på reflekterende samtaler
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltakelse på 80 % av samlingene og innlevering av individuell oppgave, samt refleksjonsnotater og notat om sin egen utvikling som veileder.
Undervisnings- og læringsformer
Tre samlinger à to dager over ett semester med forelesninger, praktiske øvelser og veiledning. Praktisk trening/øvelser og arbeid med refleksjonsnotat og egenutvikling som veileder og coach mellom samlingene.
Studentevaluering
Enheten for etter- og videreutdanning fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen. Bokstavkarakter (A-F).