Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Undervisningsspråk: norsk Litteratur: engelsk.

Forkunnskapskrav

Opptakskrav er treårig bachelorgrad eller tilsvarende pluss to års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning.

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales gode kunnskaper i engelsk

Innhold

I dette emnet legges det vekt på å forstå og analysere lederatferd i praksis i lys av ledelsesforskning de siste tiårene. Vi vil innledningsvis drøfte hva ledelse er og hvordan ledelse utøves i praksis. I emnet vil vi knytte sammen og se ulike ledelsesnivåer og virkemidler i ledelse i sammenheng. Sentrale spørsmål er: Hvilke ledelsesnivåer arbeider ledere på, hvilke virkemidler kan anvendes på ulike nivåer og hvordan bindes virkemidlene og nivåene sammen til helhetlig organisatorisk ledelse. For å få til dette legger vi stor vekt på å introdusere og drøfte en helhetlig modell for ledelse. I emnet drøfter vi temaer som ledelse og kontekst, lederstil, relasjoner og nettverk, kultur, delegasjon, planlegging, egenledelse, coaching, kontroll, utvelgelse og trening av ledere, etc. Til slutt i emnet drøfter vi hva effektiv ledelse er og hvordan det fremmes.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenter

- Ha inngående kjennskap til de mest sentrale siden av ledelsesfaget
- Kunne anvende ledelsesfaget til å forstå og analysere praktiske lederutfordringer
-
Kunne se, forstå og analysere sammenhengen mellom ulike ledelsesnivåer og ulike virkemidler i ledelse-
-
Kunne forstå og analysere hva effektiv ledelse er og hva som påvirker denne effektiviteten
- Kunne foreta en kritisk vurdering av ulike moteretninger innen ledelse.

Vilkår for å gå opp til eksamen

En skriftlig en-siders presentasjon av egen ledererfaring til emnets oppstart samt to muntlige presentasjoner i emnet må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.

Undervisnings- og læringsformer

Tre samlinger à to dager over ett semester, med forelesninger, case og gruppediskusjoner. I dette emnet vil det legges stor vekt på å samtale og reflektere over egen og andres lederatferd i lys av ledelsesfaglig forskning. Nettstøttet undervisning. Arbeid med oppgaver mellom samlingene. Totalt arbeidsomfang er 270 timer.

I løpet av semesteret skriver studenten en semesteroppgave basert på deltakelse i diskusjoner, presentasjoner, samtaler i emnets undervisning og gjennom pensum. Oppgaveformulering, forventninger og rammer for oppgaven vil framkomme i en detaljert emneplan.

Undervisningsspråk: norsk
Litteratur: engelsk

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Individuell semesteroppgave. Bokstavkarakter.

Annen informasjon

Studieavgift.

Ansvarlig fakultet: Handelshøyskolen ved UiA

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ORG987 – Prosessorientert forbedringsarbeid og styring 2.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:38:07