Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Undervisningsspråk: norsk og/eller engelsk Litteratur: norsk og engelsk.

Forkunnskapskrav

Opptakskrav er treårig bachelorgrad eller tilsvarende pluss to års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning.

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.

Innhold

Emnet gir studentene innsikt i hva entreprenørskap innebærer i praksis gjennom å arbeide i team med reelle forretningscase. Emnet tar for seg begreper og metoder innenfor entreprenørskap og forretningsmodellering og deres relasjon til teori og praksis. Sentralt står blant annet; entreprenørskap og innovasjon, ideutvikling, kundeutvikling, interne og eksterne analyser, forretningsplanlegging, forretningsmodell, markedsføring, markedsstrategi, markedsplan, økonomi og finansiering, og fortjenestemodeller.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten kunne;
-
metoder og teknikker som brukes i utvikling og testing av en forretningsidé
- anvende entreprenørskapsteori i utvikling av forretningsideer
- utvikle en idé til en fullverdig bedriftsetablering (enten innenfor eller utenfor en eksisterende bedrift) og beskrive etableringen gjennom en forretningsplan
- planlegge tester, inklusive økonomisk kalkyler, av forretningsideer ut mot potensielle kunder
- legge frem, presentere og selge en forretningsidé, skriftlig og muntlig
- innhente relevant informasjon fra kilder som oppdragsgivere, konkurrenter, og kunder ¿ samt benytte informasjonen til å utforme et godt beslutningsgrunnlag
- bidra til nye og kreative forretningsidéer tar hensyn til kundebehov, konkurranse - og lønnsomheten ved forretningsideen
- bruke teori for å forstå og analysere arbeidsprosesser i oppstartsfasen av ny forretningsmulighet
- analysere og beskrive det internasjonale potensialet til forretningsideen
- analysere og beskrive etiske utfordringer knyttet til forretningsideen

Vilkår for å gå opp til eksamen

Muntlig gruppebasert presentasjon av foreløpig forretningsplan må være godkjent.

Undervisnings- og læringsformer

Tre samlinger à to dager over ett semester. Samlingene gjennomføres med forelesninger, bedriftsbesøk, case og gruppediskusjoner. Nettstøttet undervisning. Arbeid med oppgaver mellom samlingene. Forventet arbeidsomfang er 270 timer.

Undervisningsspråk: norsk og/eller engelsk
Litteratur: norsk og engelsk

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Semesteroppgave (forretningsplan), gruppeinnlevering (inntil 3 personer). Gradert karakter.

Annen informasjon

Ansvarlig fakultet: Handelshøyskolen ved UiA

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ORG985 – Innovasjon og nye forretningsmodeller 2.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:38:05