ORG967 Organisasjon, utvikling-, og læring i skolen
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Morten Øgård
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.
Innhold
Følgende tema inngår:
-
Teoretisk og begrepsmessig forståelse av organisasjonsdesign.
-
Styring gjennom organisasjonsdesign og organisasjonskultur; hva bidrar til å hemme og fremme effektivt lederskap i skolen?
-
Kulturanalyse som verktøy for effektiv ledelse og utvikling i skolen; hvordan endre holdninger og kultur i en enhet som har «satt» seg?
-
Kartlegging og analyse av egen organisasjonskultur
-
Kunnskapsorganisasjoner som lærende organisasjoner, og sammenhengen mellom systematisk organisasjonslæring og organisasjonsutvikling
-
Hvordan leder i en lærende organisasjon kan utvikle planer som ivaretar organisasjonens samfunnsoppdrag, kan bidra til å skape felles forståelse for organisasjonens mål og rammer og tilrettelegge for gode skolemiljø
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
-
ha inngående kunnskap om hvordan styring i skolen kan fremmes gjennom organisasjonsdesign, og organisasjonskultur
-
ha inngående teoretisk og begrepsmessig forståelse av ledelse og kritiske lederkompetanser
-
ha ferdigheter i kartlegging og identifisering av organisasjonskultur
-
ha ferdigheter som bidrar til å støtte, utvikle og styrke samarbeid og profesjonsfellesskapet gjennom organisasjonskultur
-
ha kunnskap og ferdigheter til å skape resultater gjennom læring på individ- team-, organisasjons- og samfunnsnivå i skolesektoren
-
kunne kritisk reflektere over egne lederkompetanser og utviklingsområder
Vilkår for å gå opp til eksamen
Gjennomføring av empirisk kartlegging i egen organisasjon.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen blir gitt som 3 samlinger med forelesninger og fellesarbeider. Nettstøttet undervisning og arbeid med oppgaver mellom samlingene. Totalt arbeidsomfang er 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Individuell semesteroppgave. Bokstavkarakter.
Annen informasjon
Kontakt EVU for mer informasjon:
Kontaktperson: Marianne Vatne, e-post: marianne.vatne@uia.no, tel 38 14 19 89
Kontaktperson: Linda Hye, epost: linda.hye@uia.no, tel 38 14 11 61
Ansvarlig fakultet: Fakultet for samfunnsvitenskap
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
ORG956 – Læring, evaluering og endring i utdanningssektoren | 10 |