Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Forkunnskapskrav

Opptakskrav er treårig bachelorgrad eller tilsvarende pluss to års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Innhold

Emnet omhandler hvordan kunnskapsoppbygging, læring og innovasjon foregår i virksomheter og hvordan innovativ aktivitet kan organiseres og ledes. Emnets innhold er firedelt: Første del gir en teoretisk innføring i innovasjonsfaglige begreper og teorier. Andre del drøfter og analyserer ulike modeller av og perspektiver på innovasjonsprosesser og innovasjonsresultater. Tredje del diskuterer hvilke ressurser i og utenfor virksomheter som er sentrale for å lykkes med innovasjon. Fjerde del diskuterer et utvalg innovasjonsledelsesfaglige temaer i dybden (strategi og innovasjon, porteføljeledelse, måling av innovasjon, innovasjon og organisatorisk ytelse, åpen innovasjon, medarbeiderdrevet innovasjon, regionale innovasjonssystemer, innovasjonspolitikk, innovasjon og organisatorisk læring, organisasjonskultur og innovasjon, tjenesteinnovasjon, forretningsmodellinnovasjon, disruptiv innovasjon, innovasjon på norsk, innovasjon tilpasset ulike situasjoner).

Læringsutbytte

Emnet skal gi studentene grunnleggende perspektiver som gjør det mulig å håndtere utfordringene de vil møte i innovasjonsrelatert arbeid i enkeltvirksomheter.

Etter å ha tatt dette emnet skal studenten

  • kunne analysere og presentere innovasjonsteorier og innovasjonsfaglige begreper og perspektiver

  • kunne karakterisere, beskrive og forklare innovasjon og innovasjonsprosesser i virksomheter

  • kunne vurdere hvordan bedrifter kan organisere lære- og innovasjonsprosesser på en hensiktsmessig måte

  • kunne identifisere strategiske innovasjonsressurser som er relevant for virksomheter

  • kunne ta innovasjonsrelaterte beslutninger i situasjoner preget av usikkerhet

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent tre obligatoriske gruppeoppgaver

  • Deltakelse på minst 80 % av undervisningen i emnet. Fravær må avtales med faglærer.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid, fagdiskusjoner og semesteroppgave

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell semesteroppgave. Gradert karakter.

Annen informasjon

Ansvarlig fakultet:
Handelshøyskolen ved Universitetet i Agder

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ORG502 – Innovasjonsledelse og entreprenørskap 7.5
IND413 – Innovasjonsledelse 1 5
ORG985 – Innovasjon og nye forretningsmodeller 2.5
ORG988 – Ledelse av innovasjon- og anskaffelsesprosesser 2.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:38:03