ORG952 Strategisk ledelse og forretningsutvikling
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Handelshøyskolen ved UiA
- Emneansvarlig:
- Trond Randøy
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Undervisningsspråk: Norsk Litteratur: Norsk og engelsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Undervisningsspråk: Norsk Litteratur: Norsk og engelskForkunnskapskrav
Opptakskrav er treårig bachelorgrad eller tilsvarende pluss to års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.
Innhold
Sentrale tema:
-
Begrepsapparat og analyseverktøy for strategisk ledelse
-
Utviklingen av strategifaget som egen fagdisiplin
-
Modeller for planlegging og posisjonering, konkurranseforståelse, verdikjeder og bedriftsklynger i tråd med SDG nr 9 (innovasjon og infrastruktur)
-
Strategisk planlegging og fremvoksende strategi, mikro- og makronivå av strategiutvikling og posisjonering, dynamiske kapabiliteter og evne til omstilling og utvikling i tråd med SDG 8 (ansendig arbeid og økonomisk veskt)
-
Visjoner og målsettinger, idegrunnlag, "Mission" og «Vision»
-
Effektivitet, kreativitet og innovasjon, strategi og struktur-forutsetninger
-
Strategisk ledelse, lederskapsprinsipper, verdier og etikk innen rammen av SDG 12 (ansvarlig forbruk og produksjon)
-
Hvordan strategiarbeidet kan fange opp nye muligheter og forretningsmuligheter
-
Begrepsapparat og analyseverktøy for strategisk ledelse
-
Utviklingen av strategifaget som egen fagdisiplin
-
Modeller for planlegging og posisjonering, konkurranseforståelse, verdikjeder og bedriftsklynger i tråd med SDG nr 9 (innovasjon og infrastruktur)
-
Strategisk planlegging og fremvoksende strategi, mikro- og makronivå av strategiutvikling og posisjonering, dynamiske kapabiliteter og evne til omstilling og utvikling i tråd med SDG 8 (ansendig arbeid og økonomisk veskt)
-
Visjoner og målsettinger, idegrunnlag, "Mission" og «Vision»
-
Effektivitet, kreativitet og innovasjon, strategi og struktur-forutsetninger
-
Strategisk ledelse, lederskapsprinsipper, verdier og etikk innen rammen av SDG 12 (ansvarlig forbruk og produksjon)
-
Hvordan strategiarbeidet kan fange opp nye muligheter og forretningsmuligheter
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten;
- ha inngående kunnskap om strategi og om sentrale begreper og teorier knyttet til strategi
- kunne anvende sentrale modeller tilknyttet konkurranse, posisjonering og verdisystemer og ha kunnskap om modellenes begrensninger
- kunne identifisere og forstå etiske dilemmaer i strategisk ledelse, inkluderte problemstillinger knyttet til bærekraft
- ha innsikt i sentrale kjennetegn ved ulike typer for forretningsmodeller og kunne utvikle slike modeller
- kunne identifisere sammenhengen mellom strategi og organisasjoner, økonomisk styring, effektivitet og innovasjon
- kunne identifisere og utvikle nye forretningsområder
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent obligatoriske innleveringer og muntlig presentasjon (2-5 personer).
Undervisnings- og læringsformer
Tre samlinger à to dager, med forelesninger, case og gruppediskusjoner/gruppearbeid. Nettstøttet undervisning i Canvas. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 270 timer
Undervisningsspråk: Norsk
Litteratur: Norsk og engelsk
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Semesteroppgave (grupper fra 2-5 personer). Gradert karakter
Annen informasjon
Studieavgift.
Ansvarlig fakultet: Handelshøyskolen ved UiA