Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Innhold

Emnet gir en innføring i sentrale begreper, tilnærmingsmåter og teoretiske angrepsvinkler innen innovasjonsteori. Emnet tar for seg

  • innovasjonsbegrepet og ulike modeller for hvordan innovasjonsaktivitet gjennomføres

  • organisering av innovasjon i bedrifter

  • teorier om innovasjonssystemer

  • effekter av innovasjon på økonomisk utvikling

  • innovasjon og store samfunnsutfordringer

  • kjennetegn ved den norske 'innovasjonsmåten'

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

  • ha inngående kunnskap om sentrale innovasjonsteorier

  • ha innsikt i innovasjonsaktivitet som foregår i ulike typer av virksomheter

  • kunne analysere hvordan innovasjonsaktivitet skjer i organisasjoner, nettverk og innovasjonssystemer

  • ha innsikt i hvordan innovasjonsaktivitet og innovasjonspolitikk kan bidra til å løse store samfunnsutfordringer

  • forstå kjennetegn ved hvordan innovasjon skjer i norsk næringsliv

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, arbeid med to innleveringsoppgaver, diskusjoner/seminarer. Det vil være aktuelt med

ekskursjoner til bedrifter eller organisasjoner. Nærmere informasjon vil bli gitt i Canvas. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 200 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Et gruppebasert paper (40 %) og et individuelt paper (60 %). Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ORG442 – Innovasjonsteori 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:42:31