ORG225 Lederskap og endringsledelse
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Handelshøyskolen ved UiA
- Emneansvarlig:
- Anders Ragnar Örtenblad
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Skandinavisk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Markedsføring og ledelse, bachelorprogram
- Økonomi og administrasjon, bachelorprogram
- Økonomi og administrasjon, bachelorprogram, Grimstad
- HR og organisasjonsutvikling
Undervisningsspråk
SkandinaviskInnhold
Emnet vil fokusere på lederskap generelt, personlig lederskap, samt endringsledelse. Emnet vil gi deltakerne muligheten til å lære mer om hvordan de selv fungerer som ledere og hvordan de på best mulig måte selv kan utøve lederskap og endringsledelse. Dette vil de gjøre gjennom litteratur om lederskap og endringsledelse, ulike typer øvelser, samt samhandling med øvrige kursdeltakere. Pensum tar i hovedsak opp forskjellige perspektiver og aspekter ved det personlige lederskapet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
- ha en grunnleggende innsikt i noen teorier om fremfor alt personlig lederskap, men også endringsledelse
- kunne analysere, forstå og vurdere sitt egen og andres lederskap basert på teoriene som er nevnt i avsnittet ovenfor
- ha innsikt i at det er andre måter å lede på enn den måte som studenten selv foretrekker å lede på, og forstå hva som kreves for å lede på en annen måte
- kunne utvikle sitt eget lederskap
- kunne søke etter, tilegne seg og evaluere kunnskap om lederskap (og endringsledelse) som ikke eksplisitt blir tatt opp på dette kurset, på en selvstendig måte
Vilkår for å gå opp til eksamen
Studentene må oppfylle følgende krav for å kunne gå opp til eksamen:
- 80 % fremmøte på kurssamlingene.
- Få godkjent tre mindre, individuelle hjemmeoppgaver.
- Få godkjent innsendte grupperapporter fra de studentledete samlingene.
Undervisnings- og læringsformer
Emneansvarlig vil lede noen samlinger, mens resten av samlingene vil ledes av studentene hvor emneansvarlig ikke er tilstede. Studenter vil lære lederskap ved at studenter leder seg selv og hverandre på kurset, blant annet ved å holde forelesninger og øvelser for hverandre. Studentene vil jobbe i grupper, mens emneansvarlig vil være tilgjengelig for veiledning og gi tilbakemelding på hjemmeoppgavene.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Individuell eksamensoppgave som leveres i Inspera etter siste kurssamling. Vurdering bestått/ikke bestått.