Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Skandinavisk

Innhold

Emnet skal gi en oversikt over teorier om lærende organisasjoner og organisatorisk læring, med spesiell vekt på gode organisatoriske læringsmiljøer. Disse teoriene drøftes ut fra ulike interessentperspektiver, og deres relevans i ulike typer virksomheter blir også drøftet. Emnet drøfter ulike typer utfordringer for å oppnå organisatorisk, så vel som individuell læring. Videre fokuseres det på medarbeidersamtaler og utviklingssamtaler som en måte å forstå de ansattes vilje, behov og muligheter til å utvikle seg, samt som en måte å bidra til medarbeiderutvikling.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha kunnskap om hvordan organisasjoner kan legge til rette for medarbeiderutvikling og læring
  • ha innsikt i og kunne drøfte utfordringene med å utvikle gode organisatoriske læringsmiljøer
  • kunne evaluere teori om lærende organisasjoner og organisatorisk læring fra ulike interessentperspektiver
  • kunne designe ulike versjoner av ideen om lærende organisasjoner tilpasset ulike typer virksomheter
  • kunne designe opplegg for medarbeidersamtaler og utviklingssamtaler og kunne argumentere for valgt design

Vilkår for å gå opp til eksamen

Ingen.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og øvelser.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Eksamen er to-delt: Deleksamen 1 er en gruppebasert hjemmeeksamen over 3 uker som teller 50 %.  Deleksamen 2 er en 3 timers individuell skoleeksamen som teller 50 %. Bokstavkarakter A-F.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ORG230 – Kompetanseutvikling og læring 7.5
ORG227 – Moter i HR 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:37:40