ORG215 Praktisk entreprenørskap
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlige:
-
- Jan Inge Jenssen
- Erik Arntsen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Multimedieteknologi og -design, bachelorprogram
- Ingeniørfag - byggdesign, bachelorprogram
- Ingeniørfag - data, bachelorprogram
- Ingeniørfag - elektronikk, bachelorprogram
- Ingeniørfag - fornybar energi, bachelorprogram
- Ingeniørfag - Mekatronikk, bachelorprogram
Anbefalte forkunnskaper
MA-155, eller tilsvarende.
Innhold
-
Begreper innen forretningsutvikling
-
Oppbygning av forretningsmodeller og forretningsplaner
-
Metoder for å kunne forstå brukernes behov og fokus
-
Presentasjon av viktige samarbeidspartnere i forretningssammenheng og betydningen av deres bidrag.
-
Forståelse for hvordan økonomisk, sosial og miljømessig bærekraft kan integreres i forretningskonseptene.
-
Innføring i ulike selskapsformer, enkel budsjettering og økonomisk planlegging.
-
Gjennomføring av markedsundersøkelse til egen forretning.
-
Undervisningen er lagt opp slik at studentene kan arbeide med egne konsepter eller for bedrifter og organisasjoner i løpet av kurset.
-
Det gis veiledning til studenter underveis.
Læringsutbytte
Etter å ha tatt dette emnet skal studenten
-
kunne beskrive ideer innen forretningsutvikling ved hjelp av relevante begreper, tilpasset ulike mottakere.
-
kunne utvikle innovative forretningsmodeller skalerbare forretningskonsepter
-
kjenne til viktige regler og prosedyrer i forbindelse med etablering og drift av aksjeselskap
-
vite om grunnleggende virkemidler, tidligfasefinansiering og beskyttelse av immaterielle eiendeler
-
kunne gjennomføre markedsundersøkelser og forstå utfordringer knyttet til internasjonalisering
-
Kunne innpasse bærekraftsmålene i arbeidet med forretningsutvikling og iverksettelse
-
Studentene skal bli kjent med aktører i regionalt næringsliv og virkemiddelapparat
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
gruppeoppgave med muntlig og skriftlig presentasjon
-
et ensides refleksjonsnotat om prosess og egen læring
-
deltakelse på minst 75% av planlagt undervisning og gruppearbeid
Undervisnings- og læringsformer
Hoveddelen av emnet gjennomføres over ei uke som pop-up kampus med presentasjon av forretnings-, organisasjonskonseptet siste samlingsdag. I tillegg kjøres det tre forberedende samlinger av 2 timer.
Emnet kjøres i en interaksjon mellom forelesere fra UiA, etablerere, virkemiddelapparatet og ulike studentgrupper, hvor formålet er at studentene utvikler bærekraftige konsepter. I denne prosessen jobber studentene i interdisiplinære team.
Forelesninger, gruppeoppgaver og innlevering av obligatorisk oppgave. Oversikt over øvinger og forelesninger gis i Canvas.
Studentevaluering
Emneevaluering gjennomføres som midtveisevaluering og i tråd med normalordningen i kvalitetssikringssystemet kapittel 2.1.1, dersom ikke andre opplysninger gis ved semesterstart.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Opptakskravet er det samme som for ingeniør
Eksamen
Oppgave (40%) og 3 timer skriftlig individuell eksamen (60%). Gradert karakter.
Annen informasjon
Forelesninger og undervisningsmateriell vil hovedsakelig være på norsk
Undervisningssted vil være i Grimstad og sted for pop-up kampus vil gjøres kjent ved oppstart.