ORG213 Arbeidsmiljø og HMS
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Handelshøyskolen ved UiA
- Emneansvarlig:
- Ingvild Torjussen Gjone
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Norsk.Innhold
-
Arbeidsmiljøutfordringer i det tradisjonelle og det nye arbeidslivet
-
Sentrale lover, og standarder relatert til HMS og arbeidsmiljø
-
HMS og internkontroll
-
Krav til arbeidsmiljøet og partenes plikter og virkemidler
-
Kunnskapsbaserte faktorer som påvirker arbeidsmiljøet
-
Helsefremmende og forebyggende perspektiver og metoder
-
Nærværs- og arbeidsmiljøutfordringer
-
Kvalitative og kvantitative metoder for utvikling av arbeidsmiljø
-
Sentrale roller som bør fylles i utviklingen av HMS og arbeidsmiljø, herunder oppgaver og virkemidler i bedriftshelsetjenesten og Arbeidstilsynet
Emnet arbeidsliv og HMS gir en generell innføring i teorier, faglige begreper, krav og metoder relatert til arbeidsliv og HMS og arbeidsmiljø. Faglige begreper kan anses som byggesteiner for forståelse. De kan hjelpe med å tydeliggjøre sammenhenger, forstå teorier og gi retning til hvordan vi kan jobbe med arbeidsmiljø og HMS i praksis. Emnet vil ta for seg ulike måter å beskrive HMS i arbeidsorganisasjoner på, og hva man ser og ikke ser med ulike perspektivene.
Tidligere handlet HMS-tenkningen i stor grad om teknologiske forbedringer, mens den i dag handler mer om hvordan menneskelige, teknologiske og organisatoriske forhold spiller sammen.
Målet er å gi studentene tilstrekkelig kunnskap og begrepsforståelse slik av de får en generell oversikt over fagområdet.
Emnet omhandler metoder og tilnærminger som kan benyttes for å bedre HMS i arbeidslivet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
-
Ha grunnleggende forståelse av HMS i arbeidslivet
-
Lære hva psykososialt arbeidsmiljø er, og hvilke konsekvenser det har for arbeidstakers helse
-
Ha tilegnet seg sosiologisk og organisatorisk kunnskap om arbeidsmiljø og HMS, spesielt faktorer som påvirker det organisatoriske og psykososiale arbeidsmiljø i ulike typer organisasjoner.
-
Ha kjennskap til forebyggende og helsefremmende perspektiver i HMS og arbeidsmiljøarbeid.
-
Ha kjennskap til hva som ligger i kunnskapsbasert og helhetlig arbeidsmiljøutvikling
-
Ha kjennskap til ulike metoder som kan benyttes for å kartlegge og utvikle arbeidsmiljøet.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Minimum 75% oppmøte på gruppesamlingen. Innlevert refleksjonsnotat.
Undervisnings- og læringsformer
I tillegg til ordinære plenumsforelesninger vil undervisningen være supplert med gruppearbeid. Det forventes at studentene utarbeider et refleksjonsnotat
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei.
Eksamen
4 timers individuell skriftlig eksamen
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
ORG117 – Arbeidsmiljø | 7.5 |