Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Innhold

  • Arbeidsmiljøutfordringer i det tradisjonelle og det nye arbeidslivet

  • Sentrale lover, og standarder relatert til HMS og arbeidsmiljø

  • HMS og internkontroll

  • Krav til arbeidsmiljøet og partenes plikter og virkemidler

  • Kunnskapsbaserte faktorer som påvirker arbeidsmiljøet

  • Helsefremmende og forebyggende perspektiver og metoder

  • Nærværs- og arbeidsmiljøutfordringer

  • Kvalitative og kvantitative metoder for utvikling av arbeidsmiljø

  • Sentrale roller som bør fylles i utviklingen av HMS og arbeidsmiljø, herunder oppgaver og virkemidler i bedriftshelsetjenesten og Arbeidstilsynet

Emnet arbeidsliv og HMS gir en generell innføring i teorier, faglige begreper, krav og metoder relatert til arbeidsliv og HMS og arbeidsmiljø. Faglige begreper kan anses som byggesteiner for forståelse. De kan hjelpe med å tydeliggjøre sammenhenger, forstå teorier og gi retning til hvordan vi kan jobbe med arbeidsmiljø og HMS i praksis. Emnet vil ta for seg ulike måter å beskrive HMS i arbeidsorganisasjoner på, og hva man ser og ikke ser med ulike perspektivene.

Tidligere handlet HMS-tenkningen i stor grad om teknologiske forbedringer, mens den i dag handler mer om hvordan menneskelige, teknologiske og organisatoriske forhold spiller sammen.

Målet er å gi studentene tilstrekkelig kunnskap og begrepsforståelse slik av de får en generell oversikt over fagområdet.

Emnet omhandler metoder og tilnærminger som kan benyttes for å bedre HMS i arbeidslivet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • Ha grunnleggende forståelse av HMS i arbeidslivet

  • Lære hva psykososialt arbeidsmiljø er, og hvilke konsekvenser det har for arbeidstakers helse

  • Ha tilegnet seg sosiologisk og organisatorisk kunnskap om arbeidsmiljø og HMS, spesielt faktorer som påvirker det organisatoriske og psykososiale arbeidsmiljø i ulike typer organisasjoner.

  • Ha kjennskap til forebyggende og helsefremmende perspektiver i HMS og arbeidsmiljøarbeid.

  • Ha kjennskap til hva som ligger i kunnskapsbasert og helhetlig arbeidsmiljøutvikling

  • Ha kjennskap til ulike metoder som kan benyttes for å kartlegge og utvikle arbeidsmiljøet.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Minimum 75% oppmøte på gruppesamlingen. Innlevert refleksjonsnotat.

Undervisnings- og læringsformer

I tillegg til ordinære plenumsforelesninger vil undervisningen være supplert med gruppearbeid. Det forventes at studentene utarbeider et refleksjonsnotat

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Eksamen

4 timers individuell skriftlig eksamen

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ORG117 – Arbeidsmiljø 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:37:38