Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Innhold

Emnet dreier seg om tekst, kommunikasjon og språket som system. En studerer muntlige, skriftlige og sammensatte tekster, både når det gjelder tekstenes særpreg og struktur, men også hvordan de fungerer i bruk innenfor ulike kontekster. Språksystemet blir studert på lyd-, ord- og setningsnivå. Moderne norsk står i sentrum, samtidig som en inntar et språksammenliknende perspektiv. Trekk fra det norske språksystemet blir kontrastert både mot språk i Norden og mot språk fra andre deler av verden. Slik legger dette emnet et faglig grunnlag for å beskrive vårt eget språk i et kontrastivt perspektiv og for å forstå språkforhold som oppstår i et samfunn der ulike språk møtes. I tillegg til teori, legges det vekt på praktisk analyse av både tekst og av språklige ytringer.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene kunne vise grunnleggende kunnskaper om tekst og kommunikasjon. De skal ha forståelse av og innsikt i hva som særpreger muntlige, skriftlige og sammensatte tekster, og kunnskap om bruken av disse tekstene. De skal kunne analysere tekster og beskrive strukturelle og kontekstuelle sider ved dem. Likeens skal studentene kunne vise grunnleggende kunnskaper om språket som system på lyd-, ord- og setningsnivå, særlig for moderne norsk, men også i et språksammenliknende perspektiv. Med dette skal de kunne beskrive norsk i et kontrastivt perspektiv, og de skal ha utvikla grunnlag for forståelse av språkforhold som oppstår i et samfunn der ulike språk møtes. I tillegg til teoretisk kunnskap skal studentene ha ferdigheter i analyse av språklige ytringer. De skal også ha ferdighet i å formidle sine kunnskaper og forståelse videre, både skriftlig og muntlig.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Individuell skriftlig innleveringsoppgave må være godkjent.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminar og gruppearbeid. For studenter på bachelorprogrammet i nordisk, kreves minst 50 % oppmøte i førstesemesterprogrammet God Start, nærmere informasjon om dette vil bli gitt i Canvas ved semesterstart. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Generell studiekompetanse

Eksamen

Individuell 6-timers skriftlig eksamen under tilsyn. Gradert karakter.

Eventuelle krav om målform må oppfylles, jf. studiebeskrivelsene for Nordisk språk og litteratur, bachelorprogram og Nordisk språk og litteratur, årsstudium: Av de to skriftlige eksamenene på høsten (i NO-143 og NO-145) skal én skrives på bokmål og én skrives på nynorsk, og av de to skriftlige eksamenene på våren (i NO-144 og NO-146) skal én skrives på bokmål og én skrives på nynorsk.

Dette målformkravet gjelder også for studenter i lektorutdanninga.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
NOU145 – Norsk språkstruktur og språkbruk for utvekslingsstudenter 15
NO-1150 – Nordisk språk 15
NO-1150 – Nordisk språk 15
NO-111 – Setnings- og tekstlære 10
NO-129 – Norsk grammatikk i kontrastivt perspektiv 10
NO-166 – Norsk grammatikk 10
NOU166 – Norsk grammatikk - for utenlandske studenter 10
NO-100 – Tekst og tolkning 5
NO-107 – Lyd- og ordlære 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:41:47