Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Forkunnskapskrav

Bestått fagdidaktikk i naturfag (høstens emne)

Innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.

Emnet i naturfagdidaktikk er inndelt i tre hovedområder:

- Skolen i samfunnet og faget i skolen

- Elevkunnskap og lærerrollen

- Undervisning og læring

Skolen og samfunnet og faget i skolen tar opp fagets egenart og forholdet mellom vitenskapsfaget og skolefaget, læreplanverket for de aktuelle programfagene og øvrige styringsdokumenter. Relevant fagdidaktisk forskning vil bli presentert.

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp lærerrollen, samt differensiering og tilpasset opplæring i den videregående skole. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står også sentralt.

Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, læringsstrategier og læremidler i den videregående skole. Grunnleggende ferdigheter i faget, samt yrkesretting, vil også bli drøftet.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten

  • ha kunnskap om læreplanen og grunnleggende ferdigheter i naturfag (VG1)

  • ha kunnskap om læreplanene i de aktuelle programfag

  • ha kunnskap om differensiering og tilpassing av undervisning i den videregående skole; blant annet yrkesretting, tilpassing av undervisning i et flerkulturelt klasserom og fagets relevans for ungdom

  • ha kunnskap om varierte undervisningsmåter og vurdering i naturfag og de aktuelle programfagene

  • ha kunnskap om fagdidaktisk forskning; blant annet bruk av modeller i undervisningen av faget

  • ha avansert metodisk kunnskap og kunne gjennomføre selvstendige analyser av

  • innsamlet datamateriale

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, variere, dokumentere og vurdere undervisning i naturfag og de aktuelle programfagene i videregående skole med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap.

  • kunne gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og faglige utvikling

  • kunne anvende og vurdere fagdidaktisk forskning, blant annet vurdere bruken og læringsutbytte av modeller i undervisning og læremidler

  • kunne utøve klasseromsledelse og legge til rette for et godt læringsmiljø

  • kunne orientere seg i forskningslitteratur, og benytte relevant teori på en kritisk og reflektert måte i eget forskningsarbeid

  • kunne planlegge og gjennomføre praksisrelatert FoU arbeid, samt diskutere og formidle resultatene på en strukturert og vitenskapelig måte

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne videreutvikle sin faglige og fagdidaktiske kompetanse

  • inneha en profesjonell holdning og forholde seg til og slutte opp om den profesjonsetiske plattformen

  • ha et bevisst forhold til etiske problemstillinger knyttet til forskning, herunder personvern, kildekritikk og kildesitering.

Vilkår for å gå opp til eksamen

- Bestått praksis

- Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80%)

- Bestått presentasjon av forskningsprosjekt. Det vises til nærmere beskrivelse av forskningsprosjektet i egen instruks.

- Godkjente arbeidskrav for ettfagsstudenter. Nærmere beskrivelse vil bli gitt ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, gruppearbeid, samtale, laboratoriearbeid, skolebesøk, praksis og veiledning. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med utgangspunkt i varierte undervisningsformer.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper - en betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.

Studenten skal i løpet av semesteret gjennomføre sitt planlagte forskningsprosjekt. Det innebærer at studenten foretar datainnsamling i forbindelse med praksis, og bearbeider og analyserer dataene opp mot relevant teori. Presentasjon av forskningsprosjektet beskrives i egen instruks.

Studenten skal formidle forskningsresultatene på en strukturert og vitenskapelig måte i en skriftlig fordypningsoppgave. Studenten skal legge frem et selvvalgt pensum som er relevant for fordypningsoppgaven.

Studentene skal ha seks ukers praksis i videregående skole.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Muntlig individuell eksamen, 30 min, vekting 50 %. Skriftlig fordypningsoppgave, vekting 50 %. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
NAT406 – Fordypningsoppgave for ettfagsstudenter – naturfag 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:37:03