Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Bestått fagdidaktikk i naturfag (høstens emne)

Innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.

Emnet i naturfagdidaktikk er inndelt i tre hovedområder:

- Skolen i samfunnet og faget i skolen

- Elevkunnskap og lærerrollen

- Undervisning og læring

Skolen og samfunnet og faget i skolen tar opp fagets egenart og forholdet mellom vitenskapsfaget og skolefaget, læreplanverket for de aktuelle programfagene og øvrige styringsdokumenter. Relevant fagdidaktisk forskning vil bli presentert.

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp lærerrollen, samt differensiering og tilpasset opplæring i den videregående skole. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står også sentralt.

Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, læringsstrategier og læremidler i den videregående skole. Grunnleggende ferdigheter i faget, samt yrkesretting, vil også bli drøftet.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten

  • ha kunnskap om læreplanen og grunnleggende ferdigheter i naturfag (VG1)

  • ha kunnskap om læreplanene i de aktuelle programfag

  • ha kunnskap om differensiering og tilpassing av undervisning i den videregående skole; blant annet yrkesretting, tilpassing av undervisning i et flerkulturelt klasserom og fagets relevans for ungdom

  • ha kunnskap om varierte undervisningsmåter og vurdering i naturfag og de aktuelle programfagene

  • ha kunnskap om fagdidaktisk forskning; blant annet bruk av modeller i undervisningen av faget

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, variere, dokumentere og vurdere undervisning i naturfag og de aktuelle programfagene i videregående skole med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap.

  • kunne gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og faglige utvikling

  • kunne anvende og vurdere fagdidaktisk forskning, blant annet vurdere bruken og læringsutbytte av modeller i undervisning og læremidler

  • kunne utøve klasseromsledelse og legge til rette for et godt læringsmiljø

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne videreutvikle sin faglige og fagdidaktiske kompetanse

  • inneha en profesjonell holdning og forholde seg til og slutte opp om den profesjonsetiske plattformen

Vilkår for å gå opp til eksamen

- Bestått praksis

- Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80%)

- For studenter som har valgt faget som fag 1: Bestått tverrfaglig FoU-arbeid i pedagogikk og fagdidaktikk. Det vises til nærmere beskrivelse av FoU-arbeidet i egen instruks.

- For studenter som har valgt faget som fag 2: Bestått arbeidskrav

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, gruppearbeid, samtale, laboratoriearbeid, skolebesøk, praksis og veiledning. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med utgangspunkt i varierte undervisningsformer.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper - en betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.

Studenter som har valgt faget som fag 1 skal, i par eller mindre grupper, gjennomføre et tverrfaglig FoU-arbeid i forbindelse med praksis. Presentasjon av FoU-arbeidet beskrives i egen instruks.

Studenter som har valgt faget som fag 2 skal gjennomføre et muntlig-praktisk arbeidskrav knyttet til varierte undervisningsmåter. Utfyllende informasjon vil gis ved semesterstart.

Studentene skal ha seks ukers praksis i videregående skole.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.

Eksamen

Muntlig individuell eksamen, 30 min. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:37:02