NAT117 Fagdidaktikk i naturfag, del 1
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Helen Suzanne Palmer
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.
Emnet i naturfagdidaktikk er inndelt i tre hovedområder:
- Skolen i samfunnet og faget i skolen
- Elevkunnskap og lærerrollen
- Undervisning og læring
Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp fagets egenart og forholdet mellom vitenskapsfaget og skolefaget, naturfag som et dannelsesfag, læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Holdninger til og prestasjoner i naturfag i norsk skole vil bli belyst gjennom analyse av internasjonale undersøkelser gjort på dette området.
Elevkunnskap og lærerrollen tar opp lærerrollen og mangfoldet i elevenes forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står sentralt.
Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, læringsstrategier og kjennskap til læremidler. Grunnleggende ferdigheter i faget, samt tverrfaglig arbeid, vil også bli drøftet.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten
-
ha kunnskap om læreplanen og grunnleggende ferdigheter i naturfag (8-10)
-
ha kunnskap om fagets egenart og forholdet mellom vitenskapsfaget og skolefaget, naturfag som produkt og prosess og naturfag som et dannelsesfag
-
ha kunnskap om hva internasjonale undersøkelser sier om ungdommers holdninger, interesser og prestasjoner i naturfag
-
ha kunnskap elevens bakgrunn og forutsetning for læring av naturfag
-
ha kunnskap om varierte undervisningsmetoder med vekt på praktiske arbeidsformer i faget
-
ha kunnskap om planlegging og vurdering for læring i faget
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, variere, dokumentere og vurdere undervisning i naturfag på ungdomstrinnet med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap
-
kunne gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og faglige utvikling
-
kunne utøve klasseromsledelse og legge til rette for et godt læringsmiljø
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne videreutvikle sin faglige og fagdidaktiske kompetanse
-
inneha en profesjonell holdning og forholde seg til og slutte opp om den profesjonsetiske plattformen
Vilkår for å gå opp til eksamen
- Bestått praksis
- Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80%).
- Obligatorisk deltakelse på oppstartkurs
- For studenter som har valgt faget som fag 1: Bestått praksisrelatert oppgave
- For studenter som har valgt faget som fag 2: Bestått tverrfaglig oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, gruppearbeid, samtale, laboratoriearbeid, feltarbeid, praksis og veiledning. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med utgangspunkt i varierte undervisningsformer.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper - en betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen, inkludert oppstartskurs.
Studenter som har valgt faget som fag 2 skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave i fagdidaktikk og pedagogikk. Studenter som har valgt faget som fag 1 skal gjennomføre en praksisrelatert oppgave.
Studentene skal ha seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Muntlig individuell eksamen, 30 min. Gradert karakter.