Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet dekker de siste 15 sp av Naturfag 1 i Faglærerutdanning for tospråklige. Naturfag 1 gir kompetanse til undervisning i biologi, kjemi og fysikk, som er tre av hovedområdene som inngår i naturfag i grunnskolen.

Læringsutbytte

Kunnskapsmål

 

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha kunnskap om biologisk mangfold gjennom artskunnskap, klassifikasjon og evolusjon

  • ha kunnskap om fagdidaktiske utfordringer ved å undervise naturfag i felt

  • ha kunnskap om fysikkens historie og utvikling fra Aristoteles til Newton, der betraktninger rundt overgangen fra et geosentrisk verdensbilde til Newtons gravitasjonslov, bevegelsesligninger og Newtons lover, elektrisitet, magnetisme og lys og atomer er sentrale temaer.

  • ha kunnskap om praktiske eksperimenter i fysikk som er knyttet opp mot temaer i fysikkens historie

 

 

Ferdighetsmål

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • kunne planlegge og gjennomføre felt- og laboratorieundervisning , samt velge og bruke relevant utstyr i forbindelse med slik undervisning.

  • kunne formidle fysikkens historie og utvikling fra Aristoteles til Newton, der betraktninger rundt overgangen fra et geosentrisk verdensbilde til Newtons gravitasjonslov, bevegelsesligninger og Newtons lover, elektrisitet, magnetisme og lys og atomer er sentrale temaer.

  • Kunne kople temaer som belyses i fysikkens historie opp mot praktiske eksperimenter i fysikk

  • ha oversikt over naturfaglige begreper, og bruke disse riktig i undervisningssammenheng.

 

 

Generell kompetanse (holdningsmål)

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne utøve variasjon i undervisningen av naturfag

  • ha et bevisst forhold til hvilke krav som stilles til en lærer ved gjennomføring av praktisk undervisning inne og ute

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studentene må ha deltatt i de 3 obligatoriske samlingene som inngår i emnet. Tidspunkter for samlingene gjøres tilgjengelig for studentene i canvas i god tid før semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er bygget opp som nettbasert undervisning, i tillegg til at det gjennomføres 3 obligatoriske samlinger i løpet av ett semester i Kristiansand. Samlingene vil består av forelesninger, gruppearbeid og felt- og laboratoriearbeid. Videoer relatert til utvalgte deler av pensum vil gjøres tilgjengelig for deltakerne i læringsplattformen Canvas underveis. Emnet krever selvstudium, der kommunikasjon med lærer og andre studenter, veiledning og tilbakemelding på innleveringer, forgår via Canvas.

Emnet har et omfang på 15 sp, og forventet arbeidsmengde for de som tar emnet er normalt på 405 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Eksamen

Det vil være en 30 minutters individuell muntlig deleksamen i fysikk som teller 50 % av sluttkarakteren og en tilsvarende 30 min individuell muntlig deleksamen i biologi som teller 25 % av sluttkarakteren i emnet. En mappe med totalt 3 innleverte arbeider som kan være enten rapporter fra praktisk arbeid eller teoretiske innleveringsoppgaver vil bli vurdert med karakter, og teller 25 % av den endelige karakteren i emnet.

Det benyttes bokstavkarakterer, der A er beste karakter og F er dårligste karakter.

Annen informasjon

Det er en forutsetning at deltakerne behersker standard IKT-verktøy som Microsoft Word og Excel, eller tilsvarende, og har tilgang til en datamaskin tilknyttet internett.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:36:59