Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk/engelsk

Innhold

I emnet vil studenten bli kjent med hva som kreves for å skrive konkurransedyktige prosjektbeskrivelser innenfor musikkfeltet. Emnet gir kompetanse, erfaring og praktisk trening i å utarbeide og formidle et avgrenset vitenskapelig eller kunstnerisk-vitenskapelig prosjekt med en problemstilling som er relevant for eget kunstneriske og vitenskapelige tema. Studenten vil lære om ulike analytiske tilnærminger til hvordan man utvikler et godt prosjekt og et passende skriftlig format for en slik prosjektbeskrivelse. Studenten vil bli gitt verktøy for å orientere seg i utlysninger av eksterne ressurser rettet mot å styrke arbeidet med prosjektutvikling og søknader.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne utarbeide prosjektbeskrivelser

  • kunne utvikle en original problemstilling

  • kunne forholde seg kritisk til kilder og metoder

  • kunne drive forskende virksomhet på en faglig og etisk forsvarlig måte

  • kunne kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner skriftlig på en tydelig måte

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent frammøte til obligatorisk undervisning, mesterklasser og seminarer

  • Godkjent gjennomføring av nettbasert undervisning

  • Godkjent gjennomføring av individuell veiledning

Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet omfatter nettbasert undervisning og individuell veiledning. Den nettbaserte undervisningsdelen foregår gjennom Canvas og omhandler hvordan man skal analysere, utforme, planlegge og strukturere et prosjekt på en måte som gir leseren en god helhetlig forståelse for hva som skisseres. Det nettbaserte kunnskapsgrunnlaget følges opp gjennom individuell veiledning, der arbeidet skal knyttes opp mot studentens tema og de formater, metoder og tradisjoner som hører hjemme i dette. Veiledning kan etter avtale med studenten gjennomføres på campus, på nett eller gjennom en kombinasjon av disse arbeids- og undervisningsformene.

Studenten skal i samråd med veileder velge en problemstilling og et fagfelt relatert til eget tema som skal presenteres gjennom en prosjektbeskrivelse med, for prosjektet, relevante vedlegg. Herunder skal viktige problemstillinger knyttet til prosjektets natur belyses, for eksempel prosjektets teoretiske og metodologiske rammeverk, prosjektets implementering, bakgrunn og hensikt, formidling av resultater, etiske problemstillinger og kjønnsperspektiver. Studenten har sammen med veileder ansvar for å legge en plan for arbeidet. I løpet av emnet vil studentene også delta på mesterklasser og seminarer med eksterne og interne pedagoger, forskere og utøvere. Studentene kan også delta aktivt i en av universitetets forskningsgrupper.

Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 27 timer pr studiepoeng.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

En individuell prosjektbeskrivelse på minimum 10 sider.

Karakteruttrykk: Gradert karakter

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:36:46