Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

MU-154 Fagdidaktikk i musikk, del 1, ettfagsvariant

Innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.

Emnet i musikkdidaktikk er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

Skolen i samfunnet og legitimering av musikkfaget i skolen tar opp fagets egenart og forholdet mellom vitenskapsfaget og skolefaget, læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Relevant fagdidaktisk forskning blir presentert. Tematikk omkring profesjonsforståelse inngår.

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp lærerrollen, mangfoldet i elevenes forutsetninger og tilpasset opplæring. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står sentralt.

Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, læringsstrategier og kjennskap til læremidler. Grunnleggende ferdigheter i faget, samt tverrfaglig arbeid, vil også bli drøftet.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten

  • ha kunnskap om gjeldende læreplaner på videregående skole

  • ha kunnskap om varierte undervisningsmetoder og arbeidsformer som er relevante i forhold til gjeldende planer i videregående skole

  • ha bred kunnskap om å tilpasse ulike undervisningsmetoder til elevenes interesser, evner, kjønn og kulturell bakgrunn

  • ha kunnskap om musikkens posisjon i et flerkulturelt samfunn

  • ha kunnskap om gjeldende forskning innen undervisning på fagfeltet

  • ha avansert metodisk kunnskap og kunne gjennomføre selvstendige analyser av innsamlet datamateriale

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne planlegge, gjennomføre og vurdere egen undervisning basert på forsknings- og utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap

  • kunne reflektere over og analysere egne undervisningsmetoder

  • kunne bruke varierte arbeidsmetoder og tilpasse disse til elevenes ulike nivå

  • kunne skape et motiverende og inkluderende læringsmiljø

  • kunne orientere seg i forskningslitteratur, og benytte relevant teori på en kritisk og reflektert måte i eget forskningsarbeid

  • kunne planlegge og gjennomføre praksisrelatert FoU arbeid, samt diskutere og formidle resultatene på en strukturert og vitenskapelig måte

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne opptre som kompetente lærere, både innen musikkfaglighet og musikkdidaktikk.

  • kunne drøfte utfordringer knyttet til kjønnsrollemønstre og flerkulturelle problemstillinger i et samfunn i rask utvikling

  • inneha en profesjonell holdning og kritisk kunne reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål

  • ha et bevisst forhold til etiske problemstillinger knyttet til forskning, herunder personvern, kildekritikk og kildesitering

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Bestått praksis

  • Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80%)

  • Godkjent presentasjon av forskningsprosjekt. Det vises til nærmere beskrivelse av forskningsprosjekt i egen instruks.

  • Godkjente arbeidskrav for ettfagsstudenter. Nærmere beskrivelse vil bli gitt ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, gruppearbeid, samtale, laboratoriearbeid, skolebesøk, praksis og veiledning. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med utgangspunkt i varierte undervisningsformer.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.

Studenten skal i løpet av semesteret gjennomføre sitt planlagte forskningsprosjekt. Det innebærer at studenten foretar datainnsamling i forbindelse med praksis, og bearbeider og analyserer dataene opp mot relevant teori. Presentasjon av forskningsprosjektet beskrives i egen instruks.

Studenten skal formidle forskningsresultatene på en strukturert og vitenskapelig måte i en skriftlig fordypningsoppgave. Studenten skal legge frem et selvvalgt pensum som er relevant for fordypningsoppgaven på.

Studentene skal ha seks ukers praksis i videregående skole.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Eksamen

  • Muntlig individuell eksamen med gradert karakter

  • Skriftlig fordypningsoppgave med gradert karakter

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MU-410 – Fordypningsoppgave for ettfagsstudenter – Musikk fagdidaktikk 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:36:30