Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Engelsk

Forkunnskapskrav

ME-426 Musikkvitenskapelig teori og metode

Innhold

Estetisk Workshop gir studentene innsikt i hva det innebærer å være i en skapende prosess. I tillegg til å gjennomføre en praktisk musikkproduksjon i grupper, vil emnet også gi undervisning i tema som estetikk, tekstforfatting, låtskriving, forretningsplan og kreative næringer. Med utgangspunkt i enkle økonomiske teorier skal studentene sette sitt eget skapende og utøvende virke inn i en verdiportefølje og på den måten utvikle kunnskap om sammenhengen mellom kunst og inntjening.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

  • inneha kunnskap om hva som skaper kvalitet i kunst

  • ha utviklet kreativ kompetanse gjennom selvstendig kunstnerisk arbeid

  • kunne velge en passende forretningsmodell for et gitt musikalsk uttrykk

  • kunne anvende estetikk i kommersielle omgivelser

  • ha utviklet kunnskaper om viktigheten av kulturelt mangfold og kunne finne sin egen plass i dette

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det er obligatorisk fremmøte til undervisningen. Pålagte arbeidsoppgaver i forbindelse med musikkproduksjonen må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet. Oversikt over obligatoriske oppgaver legges frem i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger i estetikk og kreativitet kombineres med praktisk arbeid i grupper, hvor studentene skriver låter, poptekster og til slutt spiller inn resultatet i musikkstudio. Musikken framkommet under kurset, eller musikk studentene har laget på andre måter, vil bli brukt som en «case», og som grunnlag for en forretningsplan, der studentene skal kunne arbeide med prosessen fra den «kreative ideen» til en markedsføringsprofil og et realistisk budsjett. Studentene vil få innsikt i hvordan man setter opp et budsjett og en markedsføringsplan med utgangspunkt i den musikkproduksjonen de selv lager. De vil få innblikk i digitale markedsføringsstrategier. Studentene vil bli veiledet i hvordan man presenterer et musikalsk prosjekt i en forretningssammenheng. Emnet inkluderer også individuelt arbeid med musikkproduksjonen.

Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 27 timer pr studiepoeng.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

En skriftlig hjemmeeksamen over fire dager. Eksamen kan være individuell eller i gruppe. Karakteruttrykk: Bestått/ikke bestått.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:41:02