Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Fullført og bestått minimum 60 studiepoeng fra de to første studieårene i barnehagelærerutdanningen. BULL100 Barns utvikling, lek og læring må inngå i disse.

Anbefalte forkunnskaper

  • NHB100 Natur, helse og bevegelse

  • SRE100 Samfunn, religion, livssyn og etikk

  • STM100 Språk, tekst og matematikk

  • KKK100 Kunst, kultur og kreativitet

Innhold

Emnet består av følgende tema:

  • Musikkorientering
    Studenten skal gjøre seg kjent med forholdet mellom barn og musikk i samfunnet. I løpet av undervisningsperioden skal studenten gå på minst to konserter, hvorav én har barn som målgruppe.

  • Arrangering/Komponering og spill
    Studenten skal få et grunnlag til å lage og spille enkle rytme-, vokal- og instrumentalsatser. Undervisningen tar utgangspunkt i instrumentariet som vanligvis benyttes i barnehage og småskole, som Orff-instrumentariet. De vil få undervisning i akkompagnementsspill.

  • Musikkverksted
    Musikkverksted er et møtested mellom musikkpedagogisk teori og praktisk-metodisk arbeid. Semesterplanens ulike pedagogiske temaer vil bli fulgt opp i praktisk-metodisk arbeid i musikkverkstedet.

Emnet skal gi kunnskap, lyst og evne til å kunne igangsette, drive og reflektere over kreative prosjekter, kunstpedagogisk virksomhet og utviklingsarbeid i barnehagen.

Emnet skal videreutvikle studentenes egne ferdigheter innenfor det kunstfaget de velger å spesialisere seg i, sånn at de får faglig trygghet. De lærer å beherske materialer, redskaper, virkemidler og uttrykksformer innenfor enten musikk, forming eller drama. De videreutvikler sine kunnskaper om og erfaringer med det å kommunisere gjennom symbolske, visuelle, musikalske, sceniske handlinger og uttrykk.

Emnet vil gi en mulighet for å drøfte allmenne estetiske og kunstfaglige problemstillinger, og studentens kunnskap om kreative og skapende prosesser står sentralt.

Studentene vil få en forståelse for og evne til å stimulere den estetiske dimensjonen i barns lek, og kunne sette leken inn i en samfunnsmessig og kunstnerisk kontekst.

Læringsutbytte

KUNNSKAP
Studenten

  • har bred kunnskap om barn og unges lyttemåter, musikkforståelse og musikkpreferanser

  • har kjennskap til musikkens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

  • har kunnskap om barns musikalske utvikling, barnekultur, kreativitet og musikk som en integrerende faktor i barnehage og samfunn

FERDIGHETER
Studenten

  • kan bruke IKT som verktøy i pedagogiske situasjoner

  • kan planlegge og gjennomføre repertoar av musikkaktiviteter, sanger, sangleker og danser sammen med barn

  • kan lage funksjonelle arrangementer som tonefølge til barnesanger

GENERELL KOMPETANSE
Studenten

  • behersker akkompagnementsinstrument ved sang og spill i musikkpedagogisk arbeid

  • kan planlegge og gjennomføre samspillarrangementer

  • har innsikt i hvilken rolle kunst og kultur er tenkt å fylle i barns oppvekstmiljø

  • kan arbeide selvstendig, reflektert og allsidig med musikkpedagogisk virksomhet der samhandling med barn står sentralt

  • kan arbeide selvstendig, reflektert, kreativt og prosessorientert med musikk når målet er å utvikle og gjennomføre konserter der barn er målgruppen

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent rapport fra besøk på to forskjellige konserter

  • Godkjent deltakelse på workshop/seminar/innleveringer

  • Dokumentert et repertoar på minst 5 sanger på akkompagnementsinstrument

  • Emnet har et krav om 70% tilstedeværelse for å kunne gå opp til eksamen

Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen i emnet vil i hovedsak foregå som klasseromsundervisning, men også som gruppearbeid og selvstendig arbeid. Undervisningen kan også arrangeres som workshops. I tillegg vil noe av undervisningen være studentstyrt.

Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittstudenten er 27 timer pr. studiepoeng.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Eksamen

Praktisk framføring i gruppe. Arbeidet strekker seg over tre dager og avsluttes med en framføring og etterfølgende samtale.

Karakteruttrykk: Individuell gradert karakter.

Se Canvas for nærmere informasjon om eksamen.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:41:00