Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Nei

Innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.

Emnet i musikkdidaktikk er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

Skolen i samfunnet og legitimering av musikkfaget i skolen tar opp fagets egenart og forholdet mellom vitenskapsfaget og skolefaget, læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Relevant fagdidaktisk forskning blir presentert. Tematikk omkring profesjonsforståelse inngår.

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp lærerrollen, mangfoldet i elevenes forutsetninger og tilpasset opplæring. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står sentralt.

Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, læringsstrategier og kjennskap til læremidler. Grunnleggende ferdigheter i faget, samt tverrfaglig arbeid, vil også bli drøftet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

KUNNSKAP

  • ha kunnskap om gjeldende læreplaner på ungdomstrinnet

  • ha inngående kunnskap om de ulike hovedområder i musikk, som lytting, musisering og komponerin

  • ha inngående kunnskap om kjerneområdene i musikk, musikkutøvelse, lage musikk, musikkopplevelse og kulturforståelse

  • ha kunnskap om varierte undervisningsmetoder og arbeidsformer som er relevante i forhold til gjeldende læreplaner på ungdomstrinnet

  • ha bred kunnskap om å tilpasse ulike undervisningsmetoder til elevenes interesser, evner, kjønn og kulturell bakgrunn

  • ha kunnskap om musikkens posisjon i et flerkulturelt samfunn- kunne utforme, analysere og vurdere læringsopplegg knyttet til instrumentalundervisning i kulturskolen

  • kunne analysere og vurdere relevant repertoar på ulike nivå for sitt instrument

  • ha kunnskap om vitenskapelige tenkemåte og metode i fag/fagdidaktikk

  • ha kunnskap om forskningsprosessens ulike faser

FERDIGHET

  • kunne planlegge, gjennomføre og vurdere egen undervisning basert på forsknings- og utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap

  • kunne bruke varierte arbeidsmetoder og tilpasse disse til de ulike målgruppene

  • kunne skape et motiverende og inkluderende læringsmiljø

  • kunne veilede og vurdere elever i deres arbeid med musikk

  • kunne bruke ulike undervisningsmetoder knyttet til øving og motivasjon innenfor instrumental- og vokalmetodikk

  • kunne planlegge og utarbeide et forskningsdesign med en forskbar problemstilling, metode og opplegg for datainnsamling

  • kunne veilede elever i vitenskapelig arbeiD

  • kunne anvende digitale arbeidsformer i musikkundervisningen

GENERELL KOMPETANSE

  • kunne opptre som kompetent lærer, både innen musikkfaglighet og musikkdidaktikk

  • kunne drøfte utfordringer knyttet til kjønnsrollemønstre og flerkulturelle problemstillinger i et samfunn i rask utvikling

  • inneha en profesjonell holdning og kritisk kunne reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål.

  • ha forskningsetisk kompetanse

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Bestått praksis

  • Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80 %)

  • Obligatorisk deltakelse på oppstartskurs

  • Godkjent tverrfaglig oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk

  • Godkjente arbeidskrav for ettfagsstudenter. Nærmere beskrivelse vil bli gitt ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og gis i form av forelesninger, gruppearbeid, samtale, laboratoriearbeid, skolebesøk, praksis og veiledning. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med utgangspunkt i varierte undervisningsformer.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen, inkludert oppstartskurs.

Studenten skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave med pedagogikk.

Studenten skal i løpet av semesteret planlegge et forskningsprosjekt og utarbeide en plan for gjennomføring av forskningsarbeidet (forskningsdesign). Planen skal inneholde problemstilling, angivelse av relevant teori, samt metode og opplegg for datainnsamling.

Studentene skal ha seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.

Forventet arbeidsomfang i emnet for ettfagsstudenter er ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Eksamen

  • Muntlig individuell eksamen. Gradert karakter. Vektes 70 %

  • Skriftlig oppgave (forskningsdesign). Gradert karakter. Vektes 30 %

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MU-410 – Fordypningsoppgave for ettfagsstudenter – Musikk fagdidaktikk 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:36:24