MM-905 Spillhistorie
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Christian Robere Simonsen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Akademisk e-sport 1, halvårsstudium
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Spill har hatt en sentral rolle i menneskers liv så lenge vi kan se tilbake. Alle sivilisasjoner har brukt spill i en eller annen form. Gjennom årene har også utdanningssystemet benyttet seg av spill som integrert del av undervisningen. De senere år har utviklingen av digitale spill eksplodert, og teknologien gjør det nå mulig å spille sammen uavhengig av fysisk tilstedeværelse. Som en konsekvens av dette har det utviklet seg egne retninger innenfor dette segmentet. E-sport er en av disse retningene som har utviklet seg.
Dette emnet skal gi et innblikk i den historiske utviklingen av spill og påvirkning av samfunnet, fra enkle hull i bakken til uendelige skybaserte spill. Emnet vil også introdusere ulike typer spill som studentene vil bli bedre kjent med.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene
- kunne forklare verdien og relevansen av spills bidrag til det moderne samfunn
- ha innsikt i hovedlinjer for spillets historiske og kulturelle betydning, og ha inngående kunnskap om et avgrenset spillhistorisk tema
- beherske sentrale begreper og teorier relatert til spill som kulturfenomen og opphav til dagens e-sport.
- kunne drøfte problemstillinger rundt spill, samfunn og kultur med utgangspunkt i forskningslitteratur.
- kunne anvende begreper og teorier fra feltet og analysere betydningen av trender.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Alle innleveringer må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Oversikt over obligatoriske innleveringer gis ved semesterstart i aktuelt LMS.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er nettbasert og lagt opp som en kombinasjon av digitale forelesninger, omvendt klasserom, diskusjoner og obligatoriske oppgaver. Det vil bli gitt oppgaver relevante til alle læringsmålene og disse oppgavene må være bestått for å kunne få vurdering.
Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 135 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i gjeldende LMS.
Eksamen
Mappevurdering. Oversikt og detaljer blir publisert på gjeldende LMS. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
MM-109 – Game History | 5 |