Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

I hverdagen møter alle mange ulike typer programvare og ulike tekniske utfordringer. Noen av programmene kan være til hjelp, andre direkte farlige. I tillegg kan det være vanskelig å vite hvilke tekniske utfordringer som er reelle og hvilke en ikke trenger forholde seg til. Dette emnet gir en innføring i, og forslag til bruk av, programvare som kan være nyttig i ens daglige virke i skolen, i tillegg til ulike typer digital eksamen og andre relevante verktøy. Emnet gir også en oversikt over noen av de mest sentrale sosiale mediene elever bruker, og disse medienes bruksområder. Det blir gitt en innføring i søkemotoroptimalisering og sentrale grunnregler for ferdsel på nettet - samt ulike farer som kan dukke opp via nettet, som for eksempel virus og andre typer programmer designet for å ødelegge i en eller annen form.

Læringsutbytte

Etter å ha tatt dette emnet skal studenten:

- forstå og kunne gjøre rede for muligheter og utfordringer i sosiale medier
- ha kjennskap til virus og skadelig programvare på maskinene
- kunne navigere på nett og vite hvilke forholdsregler en må ta, samt kunne undervise i fornuftig bruk
- beherske kildehenvisning og korrekt bruk av kilder
- kunne bruke ulike typer pedagogiske verktøy i undervisning, vurdering og presentasjon
- ha kjennskap til og forståelse for bruk av digital eksamen og nettbasert eksamen

Vilkår for å gå opp til eksamen

Obligatoriske oppgaver må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. Oversikt over obligatoriske oppgaver opplyses ved semesterstart i aktuelt LMS.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er lagt opp som en kombinasjon av omvendt klasserom med ferdige forelesninger, obligatoriske oppgaver og en felles samling. Det vil bli gitt oppgaver relevante til alle læringsmålene og disse oppgavene må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. Emnet legges i sin helhet på nett og kan jobbes med individuelt.

Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 135 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Opptakskravene til emnet er de samme som for masterprogrammet i multimedia og læringsteknologi eller årsstudiet i teknologi for lærere i grunnutdanningen.

Eksamen

4 timers individuell hjemmeeksamen. Bestått/Ikke bestått.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MM-106 – Nettkunnskap 5
MM-901 – Web og nettkunnskap 5
MM-410 – Applied 21st Century Skills 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:36:17