Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Teknologi for lærere i grunnutdanningen

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Gjennomgang av en aktuell plattform for publisering av innhold på web. Man setter fokus på brukervennlighet, navigasjon, struktur og andre forhold knyttet til formidling av innhold via webmediet. Søkemotoroptimalisering. Opplasting av websider.

Grafisk design. Byggesteinene i design; bl.a. formbruk, farge, typografi og layout. Innlæring av sentral grafisk programvare og prinsipper for denne.

Opplæring i nødvendige teknikker for å formidle et budskap gjennom en videoproduksjon. Planlegging, manus, dreiebok, bildeutsnitt, kameravinkler, lyssetting og lydopptak m.m. Mikrofoner og programvare for lydbehandling og -produksjon. Skjermopptak. Videokameraets oppbygning og virkemåte. Digital video med gjennomgang av parametere, standarder, kodeker, utstyr, fargemodeller, streaming og kompresjon vil bli behandlet både teoretisk samt i praktiske øvingsoppgaver.

Læringsutbytte

Etter å ha tatt dette emnet skal studenten:

- kunne planlegge og produsere variert multimedieinnhold som grafikk, video og lyd, og vurdere hvordan man formidler dette best på web
- kunne kommunisere et budskap effektivt i websammenheng, og beherske moderne teknikker for produksjon og publikasjon av websider
- kunne bruke aktuell programvare for å produsere grafikk som skal kunne inngå i både interaktive og passive medier med hensyn på form- og fargebruk, brukervennlighet og teknisk kvalitet
- kunne lage og redigere en enkel videoproduksjon med vekt på god kvalitet både når det gjelder innhold og teknikk
- kunne benytte utstyr og programvare for lydopptak og lydredigering
- kjenne til oppbygging og virkemåte til videoutstyr
- kunne gjengi prinsippene for sampling av video, standarder og kodeker for representasjon av video, fargemodeller for video og kompresjonsteknikker for video med vekt på MPEG
- kunne planlegge og gjennomføre et større prosjekt
- kunne skrive rapport og fremføre for en gruppe

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjente obligatoriske innleveringer inkludert presentasjon av prosjekt i samlingene. Oversikt over obligatoriske innleveringer gis ved semesterstart i aktuelt LMS.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Eksamen

Skriftlig individuell eksamen, 4 timer, teller 50 %. Prosjektoppgave i gruppe teller 50 %, der gruppen tildeles felles karakter. Gradert karakter.

Annen informasjon

Det gis opplæring i utvikling og bruk av fagrelatert programvare og maskinvare. Utenom samlingene bruker studentene det utstyr og den programvare som de har til rådighet. Klassen deles i mindre grupper, som settes sammen i forhold til hvilket nivå man underviser på, som arbeider sammen for å løse øvingsoppgavene. I samlingene vil studentene få tilgang til teknisk utstyr, programvare og maskinvare samt den hjelpen som trengs for å løse oppgavene.

Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 400 timer.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
DAT105 – Video 10
MM-900 – Video og grafisk design 10
DAT229 – Video 5
DAT110 – Webpublisering 5
MM-903 – Didaktisk bruk av digitale verktøy 2.5
DAT228 – Lyd 2
MM-901 – Web og nettkunnskap 2
MM-108 – Lyd 2
DAT104 – Multimediedesign 2
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:36:15