Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

ML-113 Bioingeniørprofesjonen i teori og praksis 

Innhold

I dette emnet vil studentene bygge videre på sin kunnskap om helsetjenestene i Norge, bioingeniør som profesjon, inkludert relevante lover, forskrifter og avtaler som er vesentlige for yrkesutøvelsen. Det vil være fokus på å sikre like rettigheter og medvirkning for alle typer brukere. Etter en 24 grunnleggende innføring i etikk vil studenten opparbeide kunnskap og refleksjonsferdigheter innenfor profesjonsetikk, forskningsetikk og utvalgte temaer i medisinsk etikk. Studenten vil også få innføring i kommunikasjonsteori med tilhørende øvelser. Innenfor vitenskapelige metoder vil det være fokus på både kvalitativ og kvantitativ tilnærming, med vekt på ulike metoder for innhenting og bearbeiding av data, samt arbeids- og skriveteknikker.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
• har kunnskap om hensikt, organisering og koordinering av helsetjenester, og kan sikre ulike typer pasienters medvirkning og rettigheter
• kjenner til inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, og kan bidra til å sikre likeverdige bioingeniørfaglige tjenester for alle grupper i samfunnet
• kjenner til at helsetjenesten har rutiner for å identifisere, følge opp og henvise mennesker med spesielle utfordringer
• kjenner til sammenhengen mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, og hvordan dette kan bidra til god folkehelse
• har kunnskap om vitenskapelige metoder i forsknings- og utviklingsarbeid
• kan gjøre rede for sentrale teorier og begreper innenfor etikk
• har kunnskap om profesjonsetikk, kjenner de yrkesetiske retningslinjene for bioingeniører og kan reflektere rundt disse
• har kjennskap til aktuelle temaer innenfor medisinsk etikk og kan gjøre rede for viktige krav innenfor forskningsetikk
• kan gjøre rede for teorier for god kommunikasjon
• har kunnskap om hvordan helsearbeidere samarbeider tverrprofesjonelt til pasientens fordel
• kjenner til lover og regler som regulerer opprettelse, godkjenning og bruk av biobank innenfor medisin og helse
Ferdigheter
Studenten
• kan gjenkjenne etiske problemstillinger og benytte refleksjonsverktøy for å analysere og vurdere dem
• kan kommunisere med ulike brukere og grupper, og bidra til trygghet og forutsigbarhet for pasienten
• kan reflektere over egen og andres rolle i tverrprofesjonelt samarbeid
Generell kompetanse
Studenten
• har innsikt i helse- og sosialpolitikk og kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere
• kan formidle problemstillinger og løsninger, har relasjons- og kommunikasjonskompetanse for effektivt og forsvarlig samarbeid med kolleger, annet helsepersonell, brukere og pårørende

Vilkår for å gå opp til eksamen

To dagers punktpraksis må være gjennomført og godkjent. Alle arbeidskrav må være godkjent. Informasjon om obligatoriske krav for emnet publiseres i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid/diskusjoner, seminar og todagers punktpraksis på sykehus. Det er et forventet arbeidsomfang på 270 timer for emnet.
Digitale læringsressurser som benyttes i emnet:
• videoressurser
• interaktive presentasjonsverktøy (f.eks. Mentimeter)
All laboratorieundervisning og praksis, inkludert forberedende forelesninger, er obligatorisk. 

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Matematikk R1 eller matematikk (S1 + S2) og enten fysikk 1 eller biologi 1 eller kjemi 1. 

Eksamen

Skriftlig individuell semesteroppgave teller 30 prosent. Skriftlig individuell eksamen, 4 timer, teller 70 prosent. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SV-125 – Samfunnsvitenskapelige emner 8
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:36:12