Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Anbefalte forkunnskaper

Dersom studenten mangler mer enn 15 studiepoeng i obligatoriske emner i programmet, vil studenten normalt ikke kunne skrive bacheloroppgave. Studenter som har mangelfull progresjon i obligatoriske emner, vil bli kontaktet.

Innhold

Første del av emnet gir en generell innføring i forskning, vitenskapsfilosofi, skriveprosessen for en bacheloroppgave, bruk av bibliotekressurser og riktig kildebruk. Bacheloroppgaven skrives av grupper på to eller tre studenter, og gruppene velger et tema fra en liste som gjøres tilgjengelig før semesterstart.

I andre del, og parallelt med at studentene skriver sin oppgave, vil studentene bli guidet gjennom de ulike trinnene i forskningsprosessen. Dette omfatter drøfting av utvalgte artikler i fagområdet og arbeid med tema som er valgt for bacheloroppgaven. Ut fra valgte tema skal studentene definere en problemstilling, samt velge en hensiktsmessig forskningsmetode for bacheloroppgaven.

Læringsutbytte

Etter å ha fullført dette emnet skal studenten

  • ha bred kunnskap om relevante markedsførings- og ledelsesteorier og metoder, konsepter og vitenskapelige tilnærminger

  • kunne gjennomføre et selvstendig arbeid med en forskningsbasert tilnærming

  • kunne forklare rollen og formålet med forskning i fagområdet til det valgte temaet for bacheloroppgaven

  • ha kunnskap om etiske aspekter som er relevante for bacheloroppgaven

  • ha økt innsikt i markedsanalyse og markedsundersøkelser

Vilkår for å gå opp til eksamen

Obligatoriske oppgaver må være godkjent. Mer informasjon vil bli gitt i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid og veiledningsseminarer. Forventet arbeidsmengde er 405 timer per student. Veiledning vil bli gitt i plenum. Se Canvas for mer informasjon.

Studentevaluering

Studentevaluering gjennomføres som midtveisevaluering og i tråd med normalordningen i kvalitetssikringssystemet kapittel 2.1.1. En eventuell sluttevaluering kan gjennomføres ved behov.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Bacheloroppgave som skrives i grupper på to eller tre studenter. Karaktergivningen er felles for hele gruppa. Vurderingsuttrykk: Bokstavkarakterer.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ME-302 – Bacheloroppgave 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:36:07