Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

ME-100, ME-110 eller tilsvarende emner som gir innføring i samfunnsvitenskapelig metode.

Innhold

Emnet gir en fordypning i samfunnsvitenskapelig metode med fokus på å lære studentene å utvikle faglig gode problemstillinger og å undersøke dem empirisk ved bruk av velegnede metoder. Studenten skal også lære å arbeide med ulike typer data og å ha god innsikt i kvalitetskrav som stilles til forskning. Formålet med emnet er å lære studenten og utvikle faglig gode problemstillinger, og å undersøke problemstillinger empirisk ved bruk av ulike metoder. Studenten skal også lære å arbeide med ulike typer primær- og sekundærdata, og ha god innsikt i kravene til forskning av høy kvalitet. Gjennom arbeid med emnet skal studentene tilegne seg et godt faglig grunnlag for å kunne bidra til forskningsinformert utviklingsarbeid. Emnet skal gi studentene kompetansen som er nødvendig for å kunne gjennomføre et masteroppgaven under veiledning.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:

  • ha avansert kunnskap om hvordan man utvikler faglige problemstillinger

  • ha avansert kunnskap om ulike samfunnsvitenskapelige metoder, ulike typer analyser og hva de kan bidra med

  • ha avansert kunnskap om sammenhenger mellom teori og metode

  • ha avansert kunnskap om hvordan ulike metoder kan kombineres

  • ha avansert kunnskap om forskningsetikk i profesjonsforskning

FERDIGHETER

  • kan utarbeide en samfunnsvitenskapelig empirisk anvendbar problemstilling

  • kan vurdere relevansen av ulike samfunnsvitenskapelige forskningsdesign og metoder for datainnsamling

  • kan vurdere valgte forskningsmetoder med hensyn til problemstilling, validitet og reliabilitet

GENERELL KOMPETANSE

  • kunne anvende sine metodekunnskaper i samfunnsfagsdidaktiske utviklingsprosjekter i skolen

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Vilkår for å gå opp til eksamen
  • Godkjent deltakelse på obligatoriske deler av undervisningen.
  • Godkjente arbeidskrav.
  • Prosjektbeskrivelse for masteroppgaven må være innlevert, presentert og godkjent.

Nærmere beskrivelse av arbeidskrav vil bli gitt gjennom universitetets læringsplattform

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, seminar, oppgaveløsning, casearbeid, muntlige fremlegg og veiledning. Gjennom eksemplariske undervisningsformer vil det bli demonstrert hvordan man kan arbeide som en forskende lærer i et fellesskap med andre utviklingsorienterte lærere.

 

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver og litteraturstudier, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats. Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Bestått bacheloroppgave i samfunnskunnskap

Eksamen

Skriftlig innlevering m/vurderingen bestått/ikke-bestått.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:35:54