Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Formålet med emnet er å lære studenten å utvikle faglig gode problemstillinger og å undersøke dem empirisk ved bruk av velegnede metoder. Studenten skal også lære å arbeide med ulike typer data, og å ha god innsikt i kvalitetskrav som stilles til forskning.

Emnet dekker følgende temaer:

  • fasene i en forskningsprosess

  • forholdet mellom teori og empirisk forskning (vitenskapsteori)

  • fordeler og begrensninger ved ulike metoder

  • innsamling og analyser av kvantitative data

  • bruk av nasjonale og internasjonale databaser, f. eks. Studien av livsløp, generasjon og kjønn (LOGG) og European Social Survey (ESS)

  • utfordringer ved tverrkulturell/komparativ forskning

  • statistiske programpakker

  • kombinere ulike metoder (triangulering)

  • vurdere kvalitet på kvantitative data og forskning

  • vitenskapelige referanser

  • hvordan man bygger opp en kvantitativ rapport (artikkel, bokkapittel)

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

  • redegjøre for sammenhenger mellom teori og metode

  • kunne kritisk vurdere styrker og svakheter ved foreliggende forskning

  • kunne vurdere og anvende egnede metoder i innsamling, analyser og presentasjon av data

  • ha innsikt i relasjoner mellom ulike metoder og hvordan de kan kombineres

  • kunne arbeide selvstendig med data på ulike nivå

  • være oppdatert på forskningsetikk i praktisk forskning

Vilkår for å gå opp til eksamen

Arbeidskrav må være bestått for å gå opp til eksamen. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen veksler mellom forelesninger og øvinger. Selvstendig oppgaveløsning vektlegges. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet, opptakskrav som for masterprogram i sosiologi og sosialt arbeid

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Som for master i sosiologi og sosialt arbeid

Eksamen

En skriftlig individuell innleveringsoppgave som teller 40 % av endelig karakter og 4 timers individuell skriftlig skoleeksamen som teller 60 % av endelig karakter. Gradert karakter, A-F.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:35:49