MA-931 Algebra i skolen
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Jorunn Reinhardtsen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Matematikkdidaktikk for lærere, erfaringsbasert
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet behandler hva som menes med å tenke matematisk, tilnærminger til algebra og hva algebraisk tenkning betyr og involverer. Videre om algebra i skolen og hvordan møte utfordringer i algebraundervisningen fra både elev- og lærerperspektivet.
Læringsutbytte
Studenten
-
har solid innsikt i hva som kjennetegner å tenke matematisk
-
har forskningsbasert innsikt på tilnærminger til algebra som inkluderer generaliserings-, problemløsnings-, modellerings- og funksjonsperspektivene
-
har avanserte kunnskaper om hva algebraisk tenkning betyr og at det involverer analytiske og deduktive prosesser, symbolisering og manipulering av uttrykk
-
har solid innsikt i hva algebra i skolen innebærer i form av å kunne forklare og uttrykke sammenhenger og strukturer i arbeid med tall og deres operasjoner, funksjonsrelasjoner og deres struktur samt modelleringsspråk
-
har solid innsikt i gjeldende læreplan og elevperspektivet på algebra i skolen ved at de kjenner til utfordringer elever har med variabelbegrepet, betydningen av matematiske tegn, og utfordringer og muligheter knyttet til sammenhenger mellom aritmetikk og algebra
-
kan analysere algebraundervisning og har innsikt i hva som kjennetegner prosessorientering og objektorientering av læringsprosesser
Vilkår for å gå opp til eksamen
Gjennomført alle arbeidskrav i læringsplattformen.
Det inngår arbeidskrav relatert til utprøving i praksis, korte refleksjonsoppgaver og praksisaktiviteter. Det bygges opp en mappe som inngår i vurderingsgrunnlaget for emnet.
Nærmere beskrivelse av arbeidskravene vil bli gitt ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Nettleksjoner i form av zoom-møter og enkelte videoer, lesning, arbeidsoppgaver, refleksjon, skriftlig nettdiskusjon i canvas og praksisrelaterte aktiviteter. Det inngår fire obligatoriske samlinger felles med MA-930, hver samling går over to påfølgende dager. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.
Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der praksisaktiviteter i tilknytning til emnet kan utføres.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
Det inngår to deleksamener. En mappeinnlevering i høstsemesteret teller 50% og en muntlig individuell eksamen i vårsemesteret teller 50% av sluttkarakter i emnet. Gradert karakter.
Annen informasjon
Ved studiestart må studentene være tilsatt i matematikkstilling innenfor 5.-10. trinn.