MA-930 Utvalgte profesjonsrelevante metoder og perspektiver på læring
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Linda Gurvin Opheim
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Matematikkdidaktikk for lærere, erfaringsbasert
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet behandler læringsteorier sett i sammenheng med undervisning, utvikling og forsking innen matematikkdidaktikk. Det tas opp hva det vil si å være en forskende matematikklærer og hvordan man kan lede profesjonsutvikling på egen arbeidsplass. Det gis en innføring i forskningsmetoder med spesiell vekt på aksjonsforskning, designforskning og forskning på lesson study.
Videre om å utvikle forskningsspørsmål, ulike former for intervju (inkludert oppgavebaserte), observasjonsteknikker, mulige etiske utfordringer med å forske på egen skole, validitet og innføring i analysemetoder. Oppgaveanalyse, vurdering og orientering i ressurser/kilder.
Det inngår et utviklingsarbeid i skolen organisert som lesson study.
Læringsutbytte
Studenten
-
har solid innsikt i læringsteorier, med vekt på sosio-kulturell teori og konstruktivisme, og hvilke konsekvenser disse får med tanke på læring og undervisning av matematikk.
-
kan anvende læringsteori som støtte til å analysere læringsaktiviteter tilpasset eksisterende læreplan i skolen med særlig vekt på skolens 5.-10. trinn
-
har grunnleggende innsikt i ulike former for profesjonsutvikling innen et kollegium med vekt på lesson study.
-
har grunnleggende innsikt i ulike forskningsstrategier og forskningsdesign i matematikkdidaktikk med vekt på klasseromstudier (i form av kasusstudier og aksjonsforskning/ intervensjonsforskning), og dybdeinnsikt på aksjonsforskning, designforskning og forskning på lesson study
-
har kunnskap om ulike forskningsmetoder i matematikkdidaktikk: intervju, observasjon og dokumenter
-
har kunnskap om innsamling og bearbeiding av data: datareduksjon, transkribering og koding
-
kan planlegge et forskningsprosjekt i matematikkdidaktikk ved å utforme passende forskningsspørsmål, sette opp et egnet forskningsdesign, reflektere rundt bruk av hensiktsmessige metoder, validitet og etiske betraktninger rundt det å forske på egen skole
-
kan gjennomføre et forskningsprosjekt ved å hente inn empiriske data samt bearbeide disse videre, gjøre rede for ulike perspektiv for analyse av data, drøfte prosjektet og formilde innsikt fra prosjektet skriftlig og i presentasjoner
Vilkår for å gå opp til eksamen
Gjennomført alle arbeidskrav i læringsplattformen.
Det inngår arbeidskrav relatert til utprøving i praksis, korte refleksjonsoppgaver og praksisaktiviteter. I høstsemesteret gjennomføre utviklingsarbeid på egen skole og rapport fra dette må være godkjent for å gå opp til første deleksamen. I vårsemesteret gjennomføre et mindre individuelt forskningsarbeid med skriving av rapport.
Nærmere beskrivelse av arbeidskravene vil bli gitt ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Nettleksjoner i form av videoer, lesning, arbeidsoppgaver, refleksjon, nettdiskusjon og praksisrelaterte aktiviteter. Det inngår fire obligatoriske samlinger felles med MA-931, hver samling går over to påfølgende dager. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.
Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der praksisaktiviteter i tilknytning til emnet kan utføres.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
Det inngår to deleksamener. En muntlig individuell eksamen på høsten teller 50% (der utviklingsarbeidet presenteres i starten, og følges deretter opp med mer generelle spørsmål fra pensum). En skriftlig individuell prosjektoppgave på våren teller 50% av sluttkarakter i emnet. Gradert karakter.
Annen informasjon
Ved studiestart må studentene være tilsatt i matematikkstilling innenfor 5.-10. trinn.