Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Matematikk 2 for 5-10 trinn

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Godkjent lærerutdanning

Anbefalte forkunnskaper

"Algebra, tallteori og geometri I" eller tilsvarende.

Innhold

Formelle regneregler i algebra. Hele talls matematikk, primtall, faktorisering og delelighet. Kongruensregning, likninger med heltallsløsninger. Trigonometri, vektorregning. Forskjellige typer bevis. Modellering og anvendelser. Bruk av digitale verktøy. Blokkprogrammering med matematiske anvendelser. Algoritmisk tenkning. Didaktiske aspekter.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten har etter fullført emne:

  • dybdekunnskap om sentrale emner, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder i algebra, tallteori og geometri.

  • kunnskap om bruk av digitale verktøy og blokkprogrammering.

  • kunnskap om argumentasjon og formelle bevis.

  • horisontkunnskap i algebra, tallteori og geometri.

  • kunnskap om misoppfatninger og diagnostisering i algebra, tallteori og geometri.

  • kunnskap om digitale læringsressurser i algebra, tallteori og geometri.

  • kunnskap om ulike undervisningsformer, med hovedfokus på elevaktiv læring.

  • kunnskap om kjerneelementene i læreplanen og knytting til kompetansemål i algebra, tallteori og geometri.

 

FERDIGHETER

Studentene kan etter fullført emne:

  • bruke algebra, tallteori og geometri som verktøy til modellering, utforsking og problemløsing.

  • bruke digitale verktøy og programmering til algebraisk og geometrisk utforsking og problemløsing.

  • gjøre beregninger, redegjøre for sammenhenger og føre formelle bevis.

  • søke opp, evaluere og benytte aktuelle digitale læringsressurser.

  • bruke varierte undervisningsformer i henhold til kjerneelementene i læreplanen.

 

GENERELL KOMPETANSE

Studentene kan etter fullført emne:

undervise, veilede og evaluere i algebra, tallteori og geometri på trinn 5-10, og assistere elever med forsert løp.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det er arbeidskrav knyttet til obligatoriske innleveringer og prosjekt med utprøving av undervisningsopplegg i skolen.

Undervisnings- og læringsformer

Nettmoduler, videoer, nettdiskusjon, øvingsoppgaver, innleveringsoppgaver, egenvurdering, prosjekt knyttet til praksis. Frivillig gruppearbeid. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.

Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der forskning rundt praksis kan utføres.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

5-timers skriftlig eksamen. Gradert karakter.

Annen informasjon

Søkere må være tilsatt i undervisningsstilling i studieåret videreutdanningen gjennomføres.

Pensumlitteratur vil bli gitt ved oppstart av studiet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:35:25