MA-920 Geometri, statistikk, sannsynlighet og didaktikk
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlige:
-
- Andre Martiny
- Lars Niclas Larson
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Matematikk 2 for 1-7 trinn
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Godkjent lærerutdanning.
Anbefalte forkunnskaper
Matematikk 1
Innhold
Læreren som både matematiker og didaktiker. Faglig fordypning i geometri, statistikk og sannsynlighet, med vekt på argumentasjonsformer og logisk oppbygning av fagområdene – men også utforskning, med og uten digitale hjelpemidler. Bruk av digitale verktøy, inkludert regneark og dynamisk matematikkprogram (for tiden Excel og GeoGebra). Didaktikk med vekt på kunnskap om matematikkdidaktisk forskning og prosjektoppgave knyttet til egen praksis.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført emne har studenten
-
kunnskap om fagplanen i matematikk ifølge aktuell læreplan
-
omfattende kunnskap i geometri, statistikk og sannsynlighet med fokus på argumentasjon, bevis, beskrivelse av data og kombinatoriske sammenhenger
-
kunnskap om hva som kan være utfordrende for både høyt og lavt presterende elever innenfor temaene geometri, statistikk og sannsynlighetsregning
-
kunnskap om matematikkdidaktisk forskning som er relevant for undervisning i grunnskolens barnetrinn
-
kunnskap om hvordan matematisk kunnskap kan utvikles gjennom undersøkelser, diskusjon, argumentasjon og bevis
-
kunnskap om bruk av dynamisk matematikkprogram i utforskende aktiviteter i geometri
-
kunnskap om bruk av regneark innen statistikk og sannsynlighet, f.eks. til å finne statistiske mål, presentere statistikk, og gjennomføre simuleringer av tilfeldige situasjoner
Ferdigheter
Etter fullført emne kan studenten
-
reflektere didaktisk omkring progresjon av emnene geometri, statistikk og sannsynlighetsregning i grunnskolen
-
bruke digitale verktøy, inkludert regneark og dynamisk matematikkprogram både i egen problemløsning og som en integrert del av matematikkundervisningen på trinn 1–7
-
gi elever eksempler, forklaringer og veiledning knyttet til matematiske begreper, beregninger og utforskningsoppgaver på trinn 1–7 med bakgrunn i omfattende kunnskap innen geometri, statistikk og sannsynlighetsregning
-
planlegge og analysere undervisningssituasjoner med vekt på matematisk argumentasjon, både med og uten bruk av digitale verktøy, og tilpasset ulike elevbehov
-
formulere en problemstilling, planlegge og gjennomføre en undersøkelse, skrive og presentere en matematikkdidaktisk prosjektoppgave med utgangspunkt i egen praksis og med støtte i kritisk bruk av matematikkdidaktisk litteratur
Generell kompetanse
-
Etter fullført emne kan studenten reflektere over lærings- og undervisningsutfordringer og bruk av læremidler og arbeidsmåter, gjennom å trekke veksler på dybdekunnskaper i matematikk, didaktisk forskning og generell pedagogikk
Vilkår for å gå opp til eksamen
Obligatoriske arbeidskrav og rapporten fra prosjektoppgaven må være godkjent. Nærmere informasjon om innleveringer og prosjektrapport vil bli gitt i det digitale klasserommet.
Undervisnings- og læringsformer
Nettleksjoner, videoer, arbeidsoppgaver, nettdiskusjon, innleveringsoppgaver, utviklingsprosjekt knyttet til praksis. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.
Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der forskning rundt praksis kan utføres.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
5-timers skriftlig eksamen. Gradert karakter.
Annen informasjon
Søkere må være tilsatt i undervisningsstilling i studieåret videreutdanningen gjennomføres.
Pensumlitteratur vil bli gitt ved oppstart av studiet.